Omtanke Halland – en gemensam målbild för vård och omsorg

Omtanke Halland. Så heter den målbild för det gemensamma arbetet med god och nära vård som tagits fram i ett samarbete mellan de halländska kommunerna och Region Halland.

Meningen med målbilden är att ta ut en riktning för hur vård och omvårdnad i Halland ska utvecklas mot en god och nära vård som är sammanhållen, personcentrerad och nära. Det är de tre huvudorden i målbilden. Eller som det uttrycks ur individperspektiv i målbilden: Oavsett vem jag är, var jag bor eller hur gammal jag är så utformas vård och omsorg för mig och mina individuella förutsättningar.

– Det handlar om att vi behöver utveckla den halländska vården och omsorgen så att våra organisatoriska gränser blir mindre viktiga när vi möter individen. Vi behöver arbeta mera gränslöst, men med stor respekt för varandras organisationer och utmaningar, säger Ola Johansson,  biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Halland.

– Den nära vården behöver växa fram utifrån regionala och lokala behov och förutsättningar för att säkerställa att rätt vård ges vid rätt tidpunkt och på rätt plats, säger Anna-Lena Sellergren, förvaltningschef på socialförvaltningen i Varbergs kommun.

I sammanhanget behöver ”nära” inte betyda geografiskt nära.

– Det kan också handla om att vi kan skapa en bättre tillgänglighet genom att utveckla våra sätt att arbeta tillsammans, där den digitala utvecklingen kan vara en viktig pusselbit, säger Ola Johansson.

Målbilden ”Omtanke Halland” definierar också fyra framgångsfaktorer för det halländska arbetet med god och nära vård. Den ska vara:

• Hälsofrämjande
  • Gemensam
  • Enkel
  • Trygg

I målbilden beskrivs de här fyra framgångsfaktorerna ur tre perspektiv: Vad betyder de för individen, för dig som är medarbetare i vård och omsorg och på en organisatorisk nivå.

– Det här är främst en målbild för det samarbete vi utvecklar i Halland mellan olika vård- och omsorgsgivare. Genom målbilden blir det enklare för oss att gemensamt gå åt samma håll. Och målbilden dockar an väldigt väl med den regionala hälso- och sjukvårdsstrategin, säger Ola Johansson.

– Det pågår arbete inom området God och nära vård, såväl inom kommunerna som inom Region Halland, men vi behöver utveckla det gemensamma arbetet för att få genomslag och påverka helheten inom vård och omsorg i Halland, säger Anna-Lena Sellergren.

Målbilden ”Omtanke Halland” har tagits fram med stöd av Leap for Life vid Högskolan i Halmstad. Den har beställts av och därefter antagits av ledande politiker i KRF (kommun- och regionledningsforum), som är en samarbetsfunktion för de halländska kommunerna och Region Halland. Nu fortsätter arbetet med god och nära vård i Halland genom att en gemensam halländsk färdplan ska tas fram under våren.

På Vårdgivarwebben kan du läsa mer om arbetet för en god och nära vård och omsorg i Halland. Där finns också målbilden ”Omtanke Halland” presenterad.

God och nära vård i Halland

Publicerad: 2023-02-08