Region Halland säger upp avtal med privat vårdgivare

Region Halland säger upp avtalet med vårdcentralen Isaac Kliniken i Halmstad. Anledningen är allvarliga brister inom bland annat journalföring.

Isaac Kliniken slog upp portarna i maj och har i dagsläget ett 400-tal listade patienter. Vid en rutinmässig uppföljning i juli upptäcktes allvarliga brister i ledning och styrning av bolaget, bland annat inom journalföring och dokumentation av vårdbesök. Företaget fick en åtgärdsplan och uppföljande kontroller visar att bristerna kvarstår.

Beslutet som togs i dag innebär att avtalet med företaget Isaac Medical AB, som driver Isaac Kliniken, sägs upp med omedelbar verkan och vårdgivaren får därmed inte längre bedriva vård inom vårdvalet i Region Halland. Information har också lämnats till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) som en rutinåtgärd.

I samband med beslutet går ett brev ut till listade patienter med information och en uppmaning att de så snart som möjligt listar sig hos en ny vårdgivare.

Isaac Kliniken har fortsatt krav på att slutföra den ofullständiga journalföringen. Hälso- och sjukvårdsavdelningen ser över behoven av åtgärder framåt.

Kontakt:

Karin Nordstrand Sandersson