Revidering och omarbetning av vårdriktlinjer gällande covid-19

Nu har två nya riktlinjer från Vårdhygien Halland gällande covid-19 publicerats, Smittförebyggande åtgärder och utbrottshantering av covid–19 i vård och omsorg samt Covid-19, Handläggning av misstänkta och bekräftade fall.

De finns inlänkade bland annat under Vårdhygien. Sedan 15 mars klassas covid-19 inte längre som smittspårningspliktig sjukdom inom vård och omsorg vilket har möjliggjort sammanslagningar av riktlinjer.

Smittförebyggande åtgärder och utbrottshantering av covid-19 i vård och omsorg är ny och anpassad efter Folkhälsomyndighetens publikation: Förebyggande åtgärder för covid-19 inom vård och omsorg. Riktlinjen ersätter ”Anpassning av smittskyddsåtgärder under pandemi avseende munskydd och visir inom vård och omsorg” samt ”Smittspårning covid-19, Handläggning av personal och patientfall i regional hälso- och sjukvård”.

Covid-19, Handläggning av misstänkta och bekräftade fall är en sammanslagning av följande tre riktlinjer och gäller för både regional och kommunal vård och omsorg: ”Coronaviruset SARS-CoV-2, covid-19. Handläggning av misstänkta och bekräftade fall, regionövergripande riktlinje”,  ”Coronaviruset SARS-CoV-2, covid-19. Handläggning av misstänkta och bekräftade fall på särskilt boende inom kommunal vård och omsorg” samt Coronaviruset SARS-CoV-2, covid-19. Handläggning av misstänkta och bekräftade fall i ordinärt boende inom kommunal vård och omsorg”.

Vårdriktlinjerna finns redan publicerade då det var angeläget att få ut korrekt information gällande smittspårningsplikten men skickas nu på synpunktsrunda och kan därefter komma att revideras.

Kontakt: Vårdhygien Halland, vardhygien.halland@regionhalland.se

Publicerad: 2023-03-29