Provtagning för unga

Sänkt åldersgräns för självprovtagning till 16 år

Nu sänker Region Halland åldersgränsen för självprovtagning. Det betyder att alla som fyllt 16 år som har symtom på covid-19 kan logga in på 1177.se och boka tid till självprovtagning för covid-19. Detta är möjligt från och med idag, torsdag den 3 september. Den tidigare åldersgränsen var 18 år.

För att kunna logga in och boka tid behöver man ett Mobilt BankID, BankID, Freja eID Plus eller annan e-legitimation. Obs! Bankernas SäkerhetsID för ungdomar fungerar inte. Man behöver också ha en ID-handling med sig till provtagningsplatsen.

Läs mer om hur självprovtagningen går till och hur du bokar på 1177.se

Provtagning för barn 6-15 år

Region Halland arbetar för att kunna erbjuda provtagning för covid-19 till barn mellan 6-15 år med symtom och återkommer med information om hur det ska ske när hanteringen för detta är på plats.

Fortfarande gäller att barn kan provtas inom vårdcentralerna efter medicinsk bedömning och vid behov. Enligt Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer bör barn från sex år och uppåt dessutom provtas vid milda symtom. Syftet med den provtagningen är att barn ska kunna komma tillbaka till skolan och andra aktiviteter tidigare om de har ett negativt covid-19 test. Det kan också vara en del i smittskyddsarbetet med att begränsa smittspridning.

Innan provtagning för barn 6-15 år är på plats gäller fortfarande att barn med symtom ska vara hemma. Se sidan 12 i Vägledning för påvisning av pågående covid-19 hos barn och unga. Vägledningen ligger till höger på sidan.

Publicerad: 2020-09-03