Självtest ska ge trygghet och öka tillgängligheten på telefon

Stanna hemma, ta hand om dig själv, gör vårt test för att få råd – Region Hallands nya självtest coronavirus/covid-19 ska göra det enklare få guidning utan att ringa. Så ska 1177 och vårdcentralernas telefoner avlastas.

Sedan några dagar kan invånaren i Halland svara på ett antal frågor om sitt hälsotillstånd för att få reda på om det räcker med egenvård eller om det är dags att kontakta vården för rådgivning och vägledning till lämplig vårdmottagning.

Testet: Coronavirus/covid-19 – Behöver jag kontakta vården?

De sjuka med svårare symtom måste komma fram

Syftet är att invånaren ska bli stärkt och trygg i att stanna hemma och ta hand om sig själv. Precis som man gör vid svårare förkylning eller influensa. Om man sedan känner sig osäker så kan man svara på frågorna i testet för vägledning.

– Det är viktigt för att vården ska räcka till dem som behöver det mest. Vi behöver nu alla, som invånare, ta ansvar att läsa på 1177.se och på Folkhälsomyndighetens webbplats. Ringa är för dem som har fått svårare symtom där egenvård inte räcker. De måste dessutom kunna komma fram till vården inom rimlig tid, konstaterar Anders Åkvist regional chefläkare.

Många har svarat på frågorna för att få råd
Sedan tjänsten startades har personer slutfört testet 8000 gånger.

Testet finns nåbart för invånaren på sidan om covid-19 – coronavirus på www.1177.se i samband med informationen när man ska söka vård. Även på Region Hallands webbplats finns det inlänkat.

Publicerad: 2020-03-25