Skärpta råd gäller för Halland

Från och med idag gäller skärpta råd för dig som bor i eller besöker Halland. Efter omfattande smittspridning i länet har Folkhälsomyndigheten tillsammans med Region Hallands smittskyddsläkare och Länsstyrelsen Halland fattat beslut om att råden gäller från och med idag den 3 november fram till den 24 november.

Alla i Halland uppmanas att ta sitt ansvar för att minska smittspridningen:
  • Avstå från att vistas i inomhusmiljöer där människor samlas som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym, med undantag för nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek.
  • Avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller dock inte idrottsträningar för barn och unga födda 2005 eller senare.
  • Om möjligt, undvik att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor med. Håll avstånd på minst 1-1,5 meter.
  • Alla verksamheter i regionen bör vidta åtgärder så att var och en ska kunna följa de allmänna råden. Detta kan exempelvis innebära att minimera antalet besökare vid samma tidpunkt, anpassa öppettiderna och erbjuda digitala alternativ.
  • Arbetsgivare bör vidta åtgärder för att anställda ska kunna följa de allmänna råden. Sådana åtgärder kan vara att uppmana personalen att arbeta hemifrån, erbjuda utökade förutsättningar att arbeta hemifrån och tjänsteresor, konferenser och andra fysiska möten skjuts upp.
Att dessa skärpta råd införs i Halland nu baserar Folkhälsomyndigheten på en kraftig ökning i antalet personer som har diagnosticerats med covid-19, en ökad belastning på hälso- och sjukvården i form av ett ökat antal inskrivna patienter med covid-19 i slutenvården och ett ökat antal smittade personer på äldreboenden.
Fortfarande gäller rekommendationerna från i våras, att tvätta händerna ofta med tvål och vatten i minst 20 sekunder, håll avstånd till andra, stanna hemma om du är sjuk, även om du bara känner dig lite förkyld. Boka provtagning för covid-19 vid minsta symtom. Och är du i behov av vård, sök vård.

Publicerad: 2020-11-03