Ta hjälp av TILMA vid läkemedelsberoende

Runt 2000-3000 patienter beräknas ha ett pågående läkemedelsberoende i Region Halland. Främst är det patienter som förskrivits lugnande, sömngivande eller smärtstillande läkemedel som hamnat i en beroendeproblematik. Många av dessa patienter lämnas idag obehandlade, eller med fel behandling, trots att bra hjälp finns att tillgå.

Ann Gustafsson, Hanna B Klippel, Annika Byskata och Per Steneryd är TILMAs team som sitter på Vårdcentralen Bäckagård och Vårdcentralen Tvååker.

TILMA, som har mottagning i både Varberg och Halmstad, har sedan slutet på 90-talet behandlat patienter med läkemedelsberoende och arbetat konsultativt gentemot både vårdcentraler och Hallands sjukhus. De patienter som blivit förskrivna smärtstillande (opioider), lugnande eller sömngivande (bensodiazepiner) kan, utan att ha någon tidigare beroendeproblematik, utveckla ett beroende om läkemedlen används under en för lång tid.

– Symtomen vid läkemedelsberoende liknar ofta naturliga sjukdomssymtom, till exempel ökade smärtproblem, psykiskt illabefinnande eller sömnproblem. Orsaken är att kroppens stressystem aktiverats på grund av medicineringen, säger Per Steneryd som är läkare på TILMA.

Till TILMA kan regionens läkare, sjuksköterskor och psykologer vända sig om det finns misstanke om läkemedelsberoende.

För de vårdcentraler som infört den nya digitala ingången (chatt) genom Clinic24 kommer TILMA att finnas tillgängliga för all personal som behöver hjälp med bedömning av patienter vid ett eventuellt läkemedelsberoende. TILMA går även att nå över telefon dagtid måndag till fredag.

TILMA

Öppettider: Må-fre 8-14