Uppgradering av SITHS-kort under våren

Under våren 2020 ska alla SITHS-kort uppgraderas. Det innebär att samtliga personer med SITHS-kort behöver ladda ner ett nytt certifikat till sitt kort. Uppgraderingen sker för att det ska vara möjligt att fortsätta att arbeta med de nationella tjänsterna. Till exempel kommer NPÖ, Pascal och att skicka e-recept senare i år kräva att kortet är uppgraderat. Även flera lokala system kommer på sikt kräva inloggning med det nya certifikatet, ett exempel är VAS.

Vad behöver hända nu?
För att kunna uppgradera ditt kort måste du ha tillgång till både legitimerings- och signeringskoden. De finns i det kuvert du fick hemskickat i samband med att du fick ditt SITHS-kort. Kan du dina koder eller vet var kuvertet är behöver du inte göra någonting just nu. Om du inte kan dina koder eller inte hittar ditt kod-kuvert och därför måste beställa nya innebär det en kostnad för verksamheten. Därför gäller det att redan nu börja leta efter sina legitimerings- och signeringskoder, som finns i kod-kuvertet.

Om du inte hittar ditt kod-kuvert kommer det att finnas möjlighet att beställa ett nytt, instruktioner kommer senare.

Övriga funktioner på kortet påverkas inte
Det som kommer att ändras på SITHS-kortet är certifikatet som finns lagrat på kortets ”chip”. Funktioner som flexregistrering, passage, betala parkering, mat mm påverkas inte.

Nästa steg
Uppgraderingen av SITHS-korten ska ske med start någon gång i början av mars, senast i maj måste alla ha laddat ner det nya certifikatet till sitt SITHS-kort. Instruktioner för att göra uppgraderingen kommer.

Mer information om SITHS

Publicerad: 2020-02-17