Vaccinering med Astra Zeneca pausas

Uppdaterat med frågor och svar

Nyss kom Folkhälsomyndigheten med beskedet att vaccination med Astra Zenecas vaccin nu pausas också i Sverige. Tidigare har bland andra Danmark, Norge och Tyskland också pausat Astras Zenecas vaccin.

Invånare som är inbokade på vaccination med Astra Zenecas vaccin under den pågående pausen kommer att bli kontaktade för ombokning. Detta innebär i första skedet att invånare som är inbokade denna vecka blir kontaktade för ombokning av vaccinationstid.

Läs mer på Folkhälsomyndigheten: Astra Zenecas vaccin pausas som en försiktighetsåtgärd

Frågor och svar

För den som fått Astra Zenecas vaccin och är orolig? På Folkhälsomyndighetens webbplats finns information till personer som vaccinerats med Astra Zenecas vaccin.  Information kommer också att uppdateras på 1177.se och regionhalland.se

Om man fått dos 1 av Astra Zeneca vad gäller för dos 2? På Folkhälsomyndighetens webbplats finns information till personer som vaccinerats med Astra Zenecas vaccin.  Information kommer också att uppdateras på 1177.se och regionhalland.se

Om man fått Astra Zeneca ska man vara uppmärksam på något särskilt? På Folkhälsomyndighetens webbplats finns information till personer som vaccinerats med Astra Zenecas vaccin.  Information kommer också att uppdateras på 1177.se och regionhalland.se

Varför har vaccinationen stoppats? Folkhälsomyndigheten har beslutat om ett uppehåll i användningen i väntan på att den Europeiska läkemedelsmyndighetens utredning om misstänkta biverkningar är klar. Det innebär att vaccinet från Astra Zeneca inte ska användas i väntan på ytterligare besked.

Vad händer nu? I första skedet blir de invånare som är inbokade på vaccination med Astra Zenecas vaccin denna vecka kontaktade och informerade om att deras vaccinationstid kommer att flyttas och att Region Halland återkommer med ny tid. Som invånare ska man inte ringa själv, utan vänta på att bli kontaktad om vaccinationstiden behöver bokas om.

Hur får man mer info?
Information kommer att uppdateras på 1177.se och på regionhalland.se när vi vet mer om hur planeringen förändras.

Hur många är inbokade med Astra Zenecas vaccin denna vecka? Ungefär 530 personer. De som har inbokade tider denna vecka för Astra Zenecas vaccin blir kontaktade och informerade om att deras vaccinationstid kommer att flyttas och att vi återkommer med ny tid.

Har vi vaccin av andra sorter som man kan boka om till? Vaccinationsplanen kommer att justeras och invånare som skulle vaccineras med Astra Zenecas vaccin denna vecka kommer att bokas om till andra vaccinsorter.

Publicerad: 2021-03-16