Välkommen till nya webbplatsen för FVIS

Nu finns information om arbetet med Framtidens vårdinformationsstöd (FVIS) samlat på en ny webbplats, https://fvis.regionhalland.se . Webbplatsen vänder sig både till medarbetare i regionen och andra som är intresserade av att följa arbetet inför införandet av det nya vårdinformationsstödet i Region Halland. När FVIS införs (preliminärt 2024/2025) kommer successivt flera nuvarande journalsystem t ex VAS att fasas ut.

Den information om FVIS som tidigare funnits på Vårdgivarwebben har setts över och är nu flyttad till den nya webbplatsen. Innehållet och strukturen på FVIS-webbplatsen kommer att utvecklas och förändras över tid. (Klicka på bilden, så kommer du till nya FVIS-webbplatsen).

Stor bild Förstasidan FVIS

Privata vårdgivare

På den nya FVIS-webbplatsen har det tillkommit särskilda sidor som vänder sig till berörda Privata vårdgivare. De sidorna hittar man genom att på FVIS-webbens startsida högst upp till höger klicka på den ljusgröna plattan märkt ”Privata vårdgivare”. På undersidorna till ”Privata vårdgivare” finns för närvarande viss information och minnesanteckningar från ett par olika informationsmöten för privata vårdgivare. Övrig information som är mer ”för alla” finns på FVIS-webbplatsens övriga sidor. Webbsidorna kommer successivt byggas på med mer information.

Vad kommer FVIS att innehålla?

Vårdinformationsstödet ska bland annat innehålla stöd för journaldokumentation, läkemedel, anestesi och intensivvård, operation, samordnad vårdplanering, beställning och svar, bildhantering, obstetrik och förlossning, cytostatika samt barnhälsovård. Det nya vårdinformationsstödet ska underlätta och stödja vårdens processer för hälso- och sjukvårdens personal samt patient/invånare och därigenom bidra till målen om trygga patienter, smidig resa genom vården samt rätt nyttjande av resurser.
Region Hallands nuvarande journalsystem VAS har en begränsad livslängd då det inte håller för den framtida utveckling som krävs för att kunna möta dagens digitaliseringstakt och för kommande certifierings- och andra IT-tekniska krav.

Bakgrund

För att kunna möta dagens digitaliseringstakt och invånarnas framtida förväntningar på tillgänglighet och behov av hälso- och sjukvård krävs ett nytt vårdinformationsstöd som stödjer verksamhetens behov, med utgångspunkt från patientens väg genom vården. I Region Halland pågår därför ett intensivt arbete med att förbereda för ett införande av Framtidens vårdinformationsstöd (FVIS). Det är ett IT-stöd för hälso- och sjukvården men också ett verktyg som ska stödja ett processinriktat arbetssätt med realtidsdokumentation och möjlighet till mobilt arbetssätt.

Nya vårdstödet planeras införas 2024/25

Planerat införande av det nya vårdinformationstödet i Region Halland är 2024/2025. Det är dock viktigt att notera att det vårdinformationsstöd som kommer att införas i Region Halland inte är en färdig slutversion, utan det kommer fortsätta att anpassas i takt med vårdens behov och utifrån den verklighet vården befinner sig i – där sammanhållen personcentrerad vård, ökad egenvård, sammanhållna vårdkedjor, virtuell vård, och nära vård är några exempel.

Webbsidan: FVIS – Framtidens vårdinformationsstöd

Kontakt: Gustaf RydeliusElisabeth Funkqvist