Viktig information till förskrivare om driftstopp i receptsystem 27–28/11

Som ett led i införandet av Nationell Läkemedelslista genomförs en större uppgradering på flera av de system rör receptförskrivning och apotekens recepthantering.

I samband med denna kommer det vara ett längre planerat driftstopp från klockan 20.00 lördagen den 27/11 till cirka klockan 11.00 söndagen den 28/11. Under driftstoppet kommer de apotek som är öppna inte att kunna expediera receptbelagda läkemedel annat än i undantagsfall och via manuella reservrutiner.

För att underlätta för våra patienter uppmanar vi dig som förskrivare att under den här veckan informera de patienter som du förskriver läkemedel till att de bör undvika att hämta ut dessa från lördag kväll och under söndagen.

Det finns en kortfattad patientinformation om detta som vi ber dig lämna ut till patienter i samband med förskrivning under den här veckan.

Du kan ladda ner patientinformationen längst ner på denna sida:

Där kan du också läsa mer om driftstoppet.

Publicerad: 2021-11-23