Felanmälan på hjälpmedel
Här hittar du information om hur du själv kan felsöka vissa hjälpmedel innan du gör en felanmälan. Här finns även länkar till olika leverantörers hemsidor för monteringsanvisningar.
För att tillverkarens produktansvar ska gälla måste produkten användas och underhållas löpande på det sätt som tillverkaren anger. Vid reparationer och andra tekniska åtgärder ska arbetet utföras enligt tillverkarens instruktioner och delar/material som uppfyller tillverkarens specifikationer.
Regionala styrande dokument
regionala-styrande-dokument-2'>De regionala styrande dokumenten hittar du längst ner på sidan.
Om hjälpmedlet har en märkning som på bilden, tillhör hjälpmedlet Hjälpmedelscentrum/Dako.
Om hjälpmedlet har en märkning som på bilden, tillhör hjälpmedlet Medicinsk apparatur i hemmet.
Bra att veta inför en felanmälan:
- Hjälpmedlets individnummer (en klisterlapp med streckkod och ett fem- eller sexsiffrigt nummer på)
- Personnummer på den som hjälpmedlet är registrerat på
- Aktuellt telefonnummer och namn på ev kontaktperson
- Adress och ev portkod och avdelning där hjälpmedlet för närvarande är placerat
Vid reparation av hjälpmedel utanför Hjälpmedelscentrum (t.ex. hemma hos brukaren eller på ett boende) kan tekniker eventuellt behöva ta med hjälpmedlet för vidare reparation. Ersättningshjälpmedel erbjuds inte under reparationstiden.
Vid reparation av hjälpmedel utanför Medicinsk apparatur i hemmet (t.ex. hemma hos brukaren eller på ett boende) kan tekniker eventuellt behöva ta med hjälpmedlet för vidare reparation. Ersättningshjälpmedel lämnas alltid under reparationstiden.
Kontaktvägar för felanmälan
Felanmälan via telefon
felanmalan-via-telefon-5'>Hjälpmedelscentrum Halland
Tel. 010 - 47 619 30
Öppettider: helgfria vardagar 8-12, 13-16.
Medicinsk apparatur i hemmet
Tel. 035 - 13 19 79
Öppettider: helgfria vardagar 8-12, 13-15:30. Övrig tid beredskap, se nedan.
Felanmälan via Nya WebSesam (för regionanställda)
felanmalan-via-nya-websesam-for-regionanstallda-6'>Gäller det felanmälan på datorer, avancerade samtalsapparater eller ominstallation på program/appar eller för felanmälan på övriga hjälpmedel skicka en arbetsorder i Nya WebSesam.
Felanmälan via gamla WebSesam (för kommunanställda/privata aktörer)
felanmalan-via-gamla-websesam-for-kommunanstalldaprivata-aktorer-7'>Gäller det felanmälan på datorer, avancerade samtalsapparater eller ominstallation på program/appar eller för felanmälan på övriga hjälpmedel skicka en arbetsorder i WebSesam.
Felanmäl via 1177.se
felanmal-via-1177.se-8'>Brukare kan själv felanmäla sitt hjälpmedel genom att logga in på mina sidor på 1177.se
Drop-in tider till hjälpmedelstekniker på Hjälpmedelscentrum
drop-in-tider-till-hjalpmedelstekniker-pa-hjalpmedelscentrum-9'>Halmstad: mån-fre kl. 8-12, 13-16
Varberg: mån kl. 9:30-12, tors kl. 13-15
Kungsbacka: tors kl. 13-15
Skicka in hjälpmedel som tillhör Hjälpmedelscentrum
skicka-in-hjalpmedel-som-tillhor-hjalpmedelscentrum-10'>Förskrivare kan skicka in hjälpmedel för reparation. I dessa fall ska hjälpmedlet vara uppmärkt med fullständigt ifylld rosa reparationslapp (beställs via vår kundtjänst). Tänk på sekretess, låt aldrig namn eller personnummer vara synligt på hjälpmedlen.
Om du behöver hjälp eller rådgivning med tekniska frågor, monteringar, inställningar, anpassningar eller rådgivning inför en arbetsorder kan du kontakta oss via mejl;
hmcteknisksupportsoder@regionhalland.se (Halmstad, Laholm och Hylte)
hmcteknisksupportmitt@regionhalland.se (Falkenberg och Varberg)
hmcteknisksupportnorr@regionhalland.se (Kungsbacka)
Beredskapsservice på hjälpmedel
På Hjälpmedelscentrum och Medicinsk apparatur i hemmet finns beredskapsservice som är till för att hjälpa brukare i akuta situationer då man inte klarar sig till första vardagen eller efter helgen.
De hjälpmedel som omfattas av beredskapen är personlyftar, sängar, ventilatorer, syrgas samt andra hjälpmedel som är nödvändiga för att tillgodose brukarens möjlighet att klara basfunktioner i det dagliga livet. Tekniker på Hjälpmedelscentrum och Medicinsk apparatur i hemmet bedömer om åtgärd ska utföras.
Medicinsk apparatur i hemmet har beredskap all tid utanför ordinarie arbetstid, mån-fred kl. 8-15:30.
Hjälpmedelscentrum har beredskap lördag/söndag samt helgdagar 08.00-16.00.
För att komma i kontakt med tjänstgörande tekniker ring Region Hallands växel 035-13 10 00.