Direkt till innehållet

Patientmedverkan, brukarmedverkan och närståendemedverkan

I Hälso- och sjukvårdstrategi Halland står att vården ska vara trygg och sammanhållen och utformas tillsammans med patient och närstående.

Kunskapsstyrning i hälso- och sjukvården handlar om att alla patienter ska få den bästa möjliga vården baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet. Det handlar om att säkerställa en jämlik, effektiv och patientsäker vård i hela landet.

Det krävs ett nära samarbete mellan många aktörer för att stärka utvecklingen av den svenska hälso- och sjukvården. Inte minst spelar patienternas, brukarnas och närståendes erfarenheter en avgörande roll.

Att arbeta med medverkan i hälso- och sjukvården

En god dialog med patienter, brukare och närstående är avgörande för att vi ska kunna utveckla verksamheten och erbjuda bästa möjliga vård. Därför vill vi göra medverkan möjlig på olika sätt för de vi är till för.

Egen vårdsituation

 Vi erbjuder varje patient möjlighet att aktivt delta i sin egen vårdprocess. Det innebär att vi tar tillvara patientens behov och resurser både innan, under, mellan och efter en kontakt med vården. Det kan också innebära att närstående medverkar i dialogen.

Patientkontrakt

Syftet med patientkontrakt är att genom en gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare säkerställa delaktighet, samordning, tillgänglighet och samverkan, med patientens perspektiv som utgångspunkt. Sveriges kommuner och regioner (SKR) stödjer regionernas arbete med att utveckla och införa Patientkontrakt.

Webbtidbok

Webbtidbokning innebär att mottagningen låter invånaren boka, se bokad tid och av- eller omboka en tid direkt i journalsystemets tidbok via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Invånarens bokning visas sedan för vårdpersonalen i tidboken. Mottagningen styr vilka tider som ska synas och vad de ska heta. All hantering av tider och tidstyper görs i journalsystemet.

Tjänsten är ett effektivt verktyg där både mottagningen och patienten sparar tid genom att bokningen genomförs direkt.

 Journalen på nätet

Att ge patienten tillgång till medicinsk information om sitt tillstånd och vad vården har gjort är ett bra sätt att få patienten delaktig i sin vård. Region Halland ska alltid ge patienten denna möjlighet genom 1177.se, vissa undantag finns.

Det är fördelaktigt att i mötet med patienten diskutera journalen, hänvisa till den som en ”minnesanteckning”.

 

Utveckling av verksamheten

 Varje verksamhet uppmuntras att involvera patienter och närstående i det verksamhetsnära utvecklingsarbetet. Det kan innebära allt ifrån att patient/brukare/närstående finns med som medlem i utvecklingsteam under hela processen till att de deltar som referensgrupp utifrån specifika frågeställningar.

Det kan också finnas nya kontaktvägar och andra grupper att komma i kontakt med, se fliken Kontakter ( Hyperlänk) i vänster kolumnen.

 

Tjänstedesign

Tjänstedesign är ett arbetssätt för att involvera användaren för att se till att de tjänster som tas fram fungerar och uppskattas av dem som verksamheten finns till för.

Det finns kunskap och kompetens vilka metoder som lämpar sig till olika slags dialoger och medverkan. Sveriges kommuner och regioner har samlat metodstöd på sidan för innovationsguiden

 

Ledning och styrning

 Patient, brukar och närstående medverkan är också möjlig på nivån för hälso- och sjukvårdens övergripande nivå. Här samordnas exempelvis framtagande av regionala styrdokument och i ett sådant arbete är medverkan från våra målgrupper grundläggande för att skapa en trygg och sammanhållen vård för den vi är till för.

 

Ersättning

I Patient, brukar och närstående medverkan finns erbjudande om ersättning för deltagare. Följande rutin används för regionens verksamheter där det finns projektmedel.

 

Pågående projekt

Framtagande av Regional handlingsplan patient- brukar- och närståendemedverkan

Patienter, brukare och närstående är en underutnyttjad resurs i projekt, utvecklingsarbeten och vårdplaner. Genom att involvera patienter, brukare och närstående redan på ett tidigt stadie kan vi förbättra träffsäkerhet i våra uppdrag, effektivisera, förbättra resultat och stärka individen.

En länsgemensam handlingsplan för patient- brukar- och närståendemedverkan vid psykisk ohälsa ska innehålla arbetssätt och strukturer (på systemnivå), med hänvisningar till aktuella checklistor, rutiner och riktlinjer. Arbetet med framtagande av handlingsplanen pågår och förväntas vara klart i slutet på 2020.

Handlingsplanen ska vara gemensam för socialtjänst och näraliggande hälso- och sjukvård och omfatta vuxna över 18 år, med psykisk ohälsa. Avsikten är att handlingsplanen ska kunna användas generellt för alla målgrupper vid medverkan.

Senast ändrad: