Hälso- och sjukvårdsavdelningens webbinarium

Fokus Hälso- och sjukvård Halland är ett webbinarium för utveckling och inspiration där du får ta del av goda exempel, erfarenheter och aktuell forskning. Här kan du anmäla dig till kommande webbinarier och se inspelningar från tidigare tillfällen.

Webbinarierna arrangeras av Regionkontorets hälso- och sjukvårdsavdelning och riktar sig till alla anställda i Region Halland samt vårdgivare inom Vårdvalet.

På webbinarierna lyfter vi relevanta ämnen för hälso- och sjukvården i Halland, till exempel god och nära vård, informationsdriven vård och kunskapsstyrning.

Varje tillfälle består av ett antal kortare föreläsningar. Du väljer om du vill vara med under hela webbinariet eller bara någon enskild föreläsning.

Anmäl dig till nästa webbinarium

Skicka din anmälan här (e-post), kom ihåg att ange vilket datum din anmälan gäller

Datum och tid

18 oktober kl 08.30-10.00 (anmälan senast den 17 oktober)

AI & ML in Healthcare: Your Easy Introduction (del 2 av 3)

Tid: 08.35 – 08.55

Farzaneh Etminani, strateg, FoU Halland

Sammanfattning: Artificial Intelligence (AI) is now heard everywhere. We are exposed to it every day in our homes, in our mobile applications, and now in healthcare. In this seminar series, we try to introduce AI and specifically machine learning (ML), and how healthcare can benefit from the existing and new emerging trends in these topics.

Se del 1 från HoS webbinarium den 19/4 som ligger längre ner på sidan

Framgångsfaktorer för vården av unga med ADHD/Autism i Halland

Tid: 09.05 – 09.45

Markus Andersson, psykolog, BUP

Sammanfattning: Det har skett en explosionsartad ökning av diagnosticering av utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser såsom ADHD och Autism i Sverige.

Utvärderingar visar att Halland har lyckats väldigt väl i vården av dessa barn. Föreläsningen kommer ta upp några Halländska framgångsfaktorer i en nationell kontext.

29 november kl 08.30.10.00 (anmälan senast den 28 november)

AI & ML in Healthcare: Your Easy Introduction (del 3 av 3)

Tid: 08.35 - 08.55

Farzaneh Etminani, strateg, FoU Halland

Del 2 från HoS webbinarium den 18/10 kommer läggas upp på sidan.

Processen för oplanerad vård - patientflöden i Halland

Tid: 09.05 - 09.50

Markus Lingman, strateg, sjukhusledningen, HS och Susanne Sävenfalk-Persson, verksamhetsutvecklare, Utvecklingsavdelningen, HS

Sammanfattning: En av Hallands sjukhus stora utmaningar är att möta aktuella behov av slutenvård. Slutenvården är, precis som hälso- och sjukvårdspersonal, en begränsad resurs. Det finns ett stort värde i att identifiera andra sätt att möta och tillgodose patienters behov tidigare och mer effektivt, genom insatser och förebyggande åtgärder på rätt vårdnivå inom vårdprocesser och vårdkedjor.

För att möta detta har vi lanserat initiativet "Processen för oplanerad vård", för att inventera och beskriva nuläget för strukturer, arbetssätt, flöden och aktiviteter i processen för oplanerad vård på HS och dess omedelbara närhet och genom analyser av data och kartläggning skapa förutsättningar för att vägleda i arbete att minska behov av resurskrävande oplanerad vård och tidigarelägga adekvata åtgärder och rätt vårdnivå.

Initiativet drar nytta av regionens satsning på informationsdriven vård för att identifiera effektfulla förbättringar. Processen genomförs på ett organisationsoberoende sätt och sträcker sig från sjukhus till primär- och prehospital vård, med Region Halland betraktad som en enhetlig vårdgivare med beroenden av kommunerna.

Plats

Webbinariet hålls i Microsoft Teams och kommer att spelas in. Du som anmäler dig får en kalenderbokning i outlook med länk till webbinariet.

Tidigare webbinarier

Programpunkter och webbinspelningar:

Boendeförråd en ny typ av kommunala läkemedelsförråd

Föredragande Anna-Lena Waldestål, läkemedelsstrateg, Kvalitet inom hälso- och sjukvård

Hjärtsjukvård i Halland

Föredragande Miltiadis Triantafyllou, överläkare, Medicinkliniken, Hallands sjukhus

AI and ML in Healthcare: Your Easy Introduction

Föredragande Farzaneh Etminani, strateg, FoU Halland