Steg 1: Beställa kort
När medarbetaren ska få sitt SITHS-kort, sker det i följande tre steg.
- Du som chef beställer efter en enkel riskbedömning SITHS-kortet till dina medarbetare enligt den rutin som finns i ledningssystemet.
Steg 2: Fotografering
Vid fotograferingstillfället är det viktigt att påminna om att:
- Ta med en svensk godkänd legitimation (till exempel körkort eller pass). Det är viktigt att det namn som står i folkbokföringen är densamma på legitimationen och i Hallandskatalogen.
- Medarbetaren kan hänvisas till närmaste kortkontor, se öppettiderna till vänster.
- Det går inte att genomföra fotograferingen om inte ansvarig chef lagt en beställning enligt punkt 1.
Steg 3: Utlämnande av kort
När SITHS-kortet är färdigproducerat efter ca 2 veckor så får medarbetaren ett brev med koder skickat till sin folkbokföringsadress och då kan kortet hämtas ut på SITHS-kontoret. Kortet måste hämtas ut personligen och det är viktigt att både en giltig legitimation samt kodkuvertet medtas.
Obs! Digitalt ID-kort räcker inte vid uthämtning av nytt SITHS-kort.
Beställning av SITHS-kortet
För att göra beställningen så loggar du in i KoBe. Du måste vara inloggad i regionens nätverk för att länken ska fungera.
Behörigheten till KoBe beställs via IT Behörighetsblanketten som skickas in via ett ärende i Servicedesk. Chefer i Region Halland får automatiskt behörighet som både Beställare och Signerare (godkänner) av beställningar. Kataloguppdaterare i Hallandskatalogen får automatiskt behörighet som Beställare. Dessa behörigheter behöver alltså inte beställas. Om du själv saknar SITHS-kort ska du be din närmaste chef att beställa det till dig.
Personen som ska få ett SITHS-kort måste även finnas upplagd i Hallandskatalogen.