Region Halland har upphandlat Apoteket AB som leverantör av läkemedel. Vårdgivare som har avtal med Region Halland och offentlig finansiering av regionen har möjlighet att bli avtalskund hos Apoteket AB och beställa läkemedel till regionens upphandlade priser (avropa läkemedel med regionens avtalade priser).
Ansöka om att bli kund hos Apoteket AB
Den vårdgivare som har avtal med Region Halland kan ansöka om att bli kund hos Apoteket AB, som via ett regiongemensamt lager (RGL) försörjer Region Halland med läkemedel. Vid ansökan om att bli kund genomför Apoteket en kreditkontroll. Apoteket tar ut följande avgifter; orderavgift samt kostnad per orderrad.
Ansöka om nytt kundnummer
För ansökan om nytt kundnummer, följ länk till ansökningsformulär: Skapa konto - Beställning av läkemedel och förbrukningsartiklar.
Registrera ny användare
För att registrera ny användare, följ länk till ansökningsformulär: Registrera ny användare - Beställning av läkemedel och förbrukningsartiklar.
Ni behöver ansöka senast 2025-12-15 för att ha möjlighet att beställa via Vårdshoppen från 2026-01-19. Observera att ni inte kommer kunna lägga beställningar i Vårdshoppen före 2026-01-19.
Beställa läkemedel via Vårdshoppen som privat vårdgivare
Den 19 januari 2026 kommer Apoteket AB:s nuvarande beställningssystem WebbAbest att ersättas av Vårdshoppen. För att underlätta övergången kommer Apoteket AB att ge en utbildning i hur systemet fungerar.
Datum för utbildningen som ges med samma innehåll under 2 tillfällen (30 minuter):
Hur levereras läkemedel till vår vårdenhet?
Läkemedlet beställs via ett elektroniskt beställningssystem och levereras på överenskommen leveransdag. Apoteket tilldelar behörighet till beställningssystemet. Vårdgivaren meddelar Apoteket önskad leveransdag. Apotekets kundtjänst kontaktas vid önskemål om ändrad leveransdag. Se apotekets webbsida för kontaktuppgifter: Kundservice (apoteket.se).
Vi är redan kund hos Apoteket AB, vad innebär det för oss?
Regionens avtalade priser gäller enbart vid beställning av läkemedel via RGL. Om ni redan är kund hos Apoteket AB får ni inte automatiskt avropa regionens avtalade priser. För att ta del av regionens avtalade priser behöver en ny ansökan göras, se Ansöka om att bli kund hos Apoteket AB.
Om ni idag beställer läkemedel från lokalt apotek inom Apoteket AB eller annan apotekskedja får ni betala de priser som gäller på detta apotek.
Villkor för vårdgivare som beställer läkemedel via regionens upphandlade läkemedelsförsörjning
Alla som säljer läkemedel i Sverige är enligt lag skyldiga att regelbundet rapportera in försäljningsuppgifter till E-hälsomyndigheten. Läkemedel beställda via regionens försörjning kopplas till Halland. I de fall vårdgivaren blir kund hos Apoteket AB, och avropar regionens avtalspriser, anses vårdgivaren genom att ansluta sig till regionens avtalspriser ha godkänt att regionen tar del av vårdgivarens beställningsstatik via E-hälsomyndigheten.
Då en vårdgivares avtal med regionen löper ut, meddelas Apoteket att kunden inte längre kan ta del av regionens upphandlade läkemedelspriser.