Direkt till innehållet

Apoteket byter fakturapartner – Apodoskunder med autogiro måste ansöka om det på nytt

Apoteket har valt att byta fakturapartner från PayEx till Collector Bank. Bytet sker den 1 december 2019. Bytet gör att det går att få en överblick och/eller att betala sin faktura via Collector Banks hemsida eller app.

Idag erbjuder Apoteket två olika sorters fakturor, Månadsfaktura som inte kan delbetalas och Kontokredit som kan delbetalas. Med Collector Bank kommer det endast att finnas en typ av faktura, Apoteket Månadsfaktura, där kunden själv får välja om hen vill delbetala eller inte.

Alla som idag har en aktiv kontokredit och autogiro hos Apoteket AB har fått hem ett brev där Apoteket informerar om bytet (skickades 23/9) samt att de måste ansöka om autogiro på nytt. Autogiroansökan fanns bifogat i brevet som skickades hem, med uppmaningen att skicka in den ”redan idag”. Alla kunder med befintligt autogiro måste ansöka om det på nytt.

  • Kunder som idag har en aktiv kontokredit och e-faktura, fick hem ett brev som informerar om bytet och att de inte behöver göra något ytterligare då e-fakturan fortsatt kommer att skickas till dennes bank – men från Collector Bank istället.
  • Kunder som idag har en aktiv kontokredit och pappersfaktura, fick hem ett brev som endast informerar om bytet till Collector Bank.
  • Autogiroansökan går att skicka in när som helst. Men finns inget autogiro upplagd när Collector Bank tar över 1/12, kommer kund i första hand få en pappersfaktura.
  • Vill man ha en blankett för autogiroavtal finns det att skriva ut på https://www.apoteket.se/vard-foretag/apodos/blanketter-apodos/ Det går även bra att ansöka om autogiro via sin internetbank nu, till bankgironummer 5362-0092.
  • Faktura kommer alltid att bli default för nya DOS-kunder, och blir kunden godkänd för faktura hos Collector Bank blir hen automatiskt godkänd för delbetalning. Blir kund inte godkänd för faktura blir det betalsätt kontant, och kunden måste betala i butik.
  • Blanketten Kreditansökan för Delbetalning kommer att tas bort, man kommer inte kunna ansökan om kredit/delbetalning i förväg. Kunden eller vårdpersonal behöver alltså inte ansöka om faktura/kredit i förväg för nya kunder. Det är endast om en befintlig kund har valt att betala i butik, och vill ändra till faktura som hen måste kontakta Apodos Kundservice.
  • Önskar kund alltid betala i butik får hen ringa Apodos kundservice eller maila.

 

Frågor som gäller Apoteket Månadsfaktura hänvisas till Collector Bank på 010-161 00 14 eller apoteket@collectorbank.se

 

Publicerad: 2019-11-25

Senast ändrad: