”Årets ungdomsmottagning” finns i Halland

Ungdomsmottagningen Halland vann 2023 års FSUM-pris (Föreningen för Sveriges ungdomsmottagningar) i kategorin ”Årets mottagning”. Motiveringen är att de skapat ett starkt varumärke och strategi för att nå ut med information i sociala medier till ungdomar i Halland.

– Det känns fantastisk roligt att få utmärkelsen och ett så fint kvitto på att vårt arbete har gett resultat. Nu är jag ännu mer sugen på att fortsätta vårt arbete för ungdomarna, säger Anna Wennberg, kurator på Ungdomsmottagningen Halland (UM) som tillsammans med kuratorkollegan Maria Bäcklund är ansvarig för UM:s sociala medier.

Arbete för att möta ungdomarna där de är
Det var för ett par år sedan som arbetet med att utveckla UM Hallands varumärke och kommunikationsstrategi tog fart, det handlade om att ta fram nya digitala lösningar för att möta ungas behov och att ta fram en helt ny kommunikationsplattform för Ungdomsmottagningen Halland. Sedan september förra året har arbetet med sociala medier varit igång.

Jenny Bernsgård och Lovisa Hertz, kommunikatörer på Regionkontoret är båda djupt engagerade i UM:s profileringsresa och i arbetet med hur UM ser ut i sociala medier idag.

– Att vi får cred från hela UM Sverige är en jättestor bekräftelse på att vi tänker rätt och att vi är på rätt väg. Det ser vi också i resultaten – kännedomen om UM ökar, fler unga killar bokar in sig på besök, som är ett av målen, det är många som hittat till UM-chatten och vi kan se i statistiken att vi når ut till många ungdomar via kontot ”umhalland” på instagram och via annonsering på TikTok. Nu händer det som vi önskade skulle hända, säger Jenny Bernsgård.

– Det känns otroligt fint att vårt arbete uppmärksammas! Det är och har varit fantastiskt att få arbeta med UM och så värdefullt att vi kan vara med och göra skillnad för ungdomarna. Det finns ett stort engagemang bakom arbetet, och alla är peppade på att vara med och få ut information till ungdomarna, säger Lovisa Hertz.

Föreningen för Sveriges ungdomsmottagningar, som delade ut priset till UM Halland, är en ideell förening som startades 1973. FSUM Awards är utmärkelser till mottagningar och enskilda personer som gjort/är något alldeles speciellt inom ungdomsmottagningsvärlden.

Publicerad: 2023-05-30