Byte av analysinstrument för patientnära B-SR (sänka)

LABORATORIET INFORMERAR - Klinisk kemi 220322

Det analysinstrument som används för patientnära analys av B-SR (sänka), Microsed-R, finns inte längre på marknaden och det går inte att få tag på reservdelar. Microsed-R används tillsammans med provtagningsrör Excyte.

På grund av detta finns nu ett ersättningsinstrument, Microsed. Microsed används tillsammans med provtagningsrör Monosed. Det nya instrumentets funktion och hantering är den samma som för dagens instrument.

Avtalat pris med instrumentleverantören XboXLab AB gäller fram till 2022-06-30. Alla som idag använder Microsed-R bör före detta datum beställa det nya instrumentet. Efter detta datum kommer det inte gå att beställa excyte-rör via Websesam.

Instrumentet beställs direkt från XboXLab via info@xboxlab.se eller via kontakt med Medicinsk teknik Halland:

Art.nr. XboXLab Benämning Pris (exkl. moms)
ELI-PRD-MS S-EL-08TKN E Avläsningsinstrument Microsed 7 550,00 kr

Tillhörande provtagningsrör beställs via Websesam:

Art.nr. Websesam Benämning Pris (exkl. moms)
611896 Monosed 5,00 kr

Obs! Monosedrören kan inte skickas för analys till Klinisk kemi Halland. Laboratoriet kommer från 2022-04-04 övergå till EDTA-rör, lila propp, för analys av B-SR. Se separat ”Laboratoriet informerar”.

Vid frågor kontakta:

Spec.BMA/Instruktör Martin Samuelsson