Kampanjen ”Förnya recept inför sommaren” har startat – din hjälp behövs!

Årets kampanj för att få fler invånare att förnya sina recept innan den 20 juni har börjat. Detta är ett sätt att minska belastningen i sommar.

Du som arbetar inom vården och möter patienter på mottagningen, i telefon eller via chatt är viktigast för att budskapet ska nå fram om att förnya recept innan sommaren:

• Fråga patienter om de har recept på medicin, preventivmedel eller hjälpmedel som behöver förnyas inför sommaren. Kanske kan de få det förnyat om de är på mottagningen, eller berätta att det går att göra det genom att logga in på 1177.se
    På Region Hallands egna vårdcentraler och en del privata går det också att förnya recept via chatt.
  • Häng upp något av dessa informationsblad på er mottagning:

Förnya recept_info att sätta upp på mottagning 2023
Förnya recept_för mottagning som inte förnyar på plats
Förnya recept_barn_info att sätta upp på mottagningen 2023
Förnya recept_ung_info att sätta upp på mottagningen 2023
Förnya recept_för vårdcentraler som också har chatt 2023

• Informera på er egen hemsida på 1177, använd gärna ”Aktuellt”
  • Ta upp frågan vid alla besök på mottagningen och vid alla telefonsamtal – hänvisa till att logga in på 1177.se/Halland och förnya receptet direkt på den mottagning eller vårdcentral där man fått receptet tidigare.
  • För er som använder TeleQ finns färdiga meddelanden om receptförnyelse, som Servicedesk telefoni kan aktivera
  • Dela gärna inlägget i sociala medier

Därför gör vi kampanjen

• Avlasta vården på rutinärenden under sommaren
  • Uppmuntra invånare att förnya de recept som behövs för att inte riskera att stå utan medicin i sommar
  • Öka antalet receptförnyelser som sker via www.1177.se

Var syns kampanjen?

Kampanjen syns framför allt hos er på mottagningarna, i sociala medier och i våra egna kanaler, 1177.se och regionhalland.se.

Tack för din hjälp!

Publicerad: 2023-05-16