Nu kan invånaren se hur långt det är kvar till frikort på 1177.se

Region Halland har anslutit sig till den nationella högkostnadstjänsten och visar nu information från alla anslutna frikortssystem i Sverige i den regionala tjänsten eFrikort.

Det innebär att invånaren kan logga in på 1177.se för att se alla sina vårdbesök och patientavgifter samt hur långt det är kvar till frikort. Invånaren kan också skriva ut sitt frikort från 1177.se eller logga in och visa det om det skulle behövas.

Hantering av patientens kvitton från vård utanför Region Halland

• Kvitton från vård som genomförts i andra regioner behöver registreras i den regionen för att det ska bli rätt i systemet.
  • Kvitton från några få enheter som inte finns i Hallandskatalogen, såsom Medicinsk fotvård, behöver invånaren ta med till den vårdcentral hen listat sig på för att få det registrerat.
  • Kvitton för nätläkare ska registreras av den region som har avtal med just den nätläkartjänsten.

Mer information för vårdpersonal finns i Avgiftshandboken, i dokumentet ”eFrikort och Ineras nationella högkostnadsskydd”.

Information för invånare finns på 1177.se – Se ditt frikort – 1177

Publicerad: 2024-04-17