Ny metod för att påvisa Legionella pneumoniae och Chlamydophila psittaci

Laboratoriet informerar – Klinisk mikrobiologi 2021-06-16

Den 17 juni inför Mikrobiologiska laboratoriet en ny multi-plex PCR som inkluderar Legionella pneumoiae, Chlamydophila psittaci, Chlamydophila pneumoniae och Mycoplasma pneumoniae. Den ersätter tidigare Legionella PCR som inkluderade L. pneumoniae och andra legionella arter. Provkod i VAS är samma som tidigare – LVLegi.

Provmaterial är nedre luftvägar, dvs sputum, BAL, trachsekret, bronksköljvätska eller steril bronkborste. Svalgprov från bakre svalgväggen accepteras då frågeställningen främst gäller Chlamydophila psittaci (papegojsjuka).

Analysen LVMyco, för Chlamydophila pneumoniae och Mycoplasma pneumoniae, finns kvar som vanligt. Den utförs på nph-aspirat, nph, svalg (bakre svalgvägg) och sputum.

Vid frågor kontakta:
Ingegerd Sjögren, mikrobiolog