När vi använder samma begrepp och formuleringar blir det enkelt att förstå och vi undviker missförstånd. Nedanstående begrepp använder vi både internt och externt.
- Digitalt besök
Vi säger inte digitalt vårdmöte
Kommentar: När det är möjligt, tänk på att vara specifik om vilken typ av digitalt besök det gäller. Exempelvis videobesök, besök via chatt eller telefonbesök.
- Videobesök eller besök via video
Vi säger inte videomöte, vårdmöte via video, distansmöte eller vård på distans
Kommentar: Kontakt via video används vid kontakt som inte motsvarar ett besök på mottagning.
- Besök via telefon eller telefonbesök
Vi säger inte telefonmöte
Kommentar: Telefonkontakt används vid kontakt som inte motsvarar ett besök på mottagning
- Besök via chatt
Kommentar: Motsvarar ett besök på mottagning
- Chatt
Kommentar: När det är "ingången" till exempelvis ett besök via video.
- Besök på mottagning
Vi säger inte fysiskt besök eller träffa oss fysiskt
- Videobesök med flera deltagare eller besök med flera deltagare
Vi säger inte flerpartssamtal
- Kontakt direkt eller direktkontakt
Vi säger inte synkron kontakt
Exempel på hur du kan säga: "Kontakt direkt via chatt"
- Skicka meddelande
Vi säger inte asynkron kontakt eller chatt
Exempel på hur du kan säga: "Du kan skicka ett meddelande här imorgon."
- Skapa användarkonto
Vi säger inte registrera invånare eller patient.
Kommentar: Inför ditt första videobesök behöver du skapa ett användarkonto och lägga in ditt mobilnummer. Gör det gärna nu direkt på mitt.regionhalland.se/vard. På så sätt får du påminnelser och sms med länk till besöket när det är dags
Internt kan vi enkelt också säga till vårdpersonal att lägga till patienten och patientens mobilnummer i Clinic24.