Region Halland månar om framtida försörjning av allmänläkare i närsjukvården.
Medel är avsatt i Hälso- och sjukvårdsbudgeten med tillhörande ersättningssystem. Ersättningssystemet och grundläggande krav för vårdenheten är beskrivet i Uppdragsbeskrivning och förfrågningsunderlag för vårdval i närsjukvård
Tre gånger om året sker en översyn av Regionkontoret, där inventering av befintliga ST-läkare och beviljande av nytillsättning beslutas.
Ansökan
ansokan-1'>För att ansöka om finansiering av ST-läkartjänst, används den blankett som är avsedd för ändamålet och återfinns nedan. Ansökan ligger kvar till dess att verksamheten har blivit tilldelad en ST-tjänst. Ansökan kan skickas in löpande till
Region Halland, Diariet Regionkontoret, Box 517, 301 80 Halmstad
Kriterier för fördelning
kriterier-for-fordelning-2'>- geografisk fördelning där marknadsandelen är styrande
- antal ST-avtal som redan finns per kommun för att uppnå en jämn fördelning i Region Halland
Fördelningsformel
fordelningsformel-3'>- antal listade patienter/antal ST-läkare = X
- 10 000/X = Index per 10 000 listade patienter.
Beslut
beslut -4'>Utifrån det underlag som räknats fram, beslutas om var och hur många ST-läkartjänster Region Halland kan finansiera.
De verksamheter som blivit beviljade finansiering, meddelas genom mejl samt att godkänt ST-avtal skickas för påskrift.
Rekrytering, tillsättande, studierektors godkännande samt påskrivet anställningsavtal av ST-tjänst ska ske inom 3 mån från det att tilldelningen skett.
Utbetalning
utbetalning -5'>Följande dokument ska skickas in för att utbetalnings ska kunna ske:
- påskrivet ST-avtal
- anställningsavtal för aktuell ST-läkare
- studierektors godkännande
Utbetalning av ersättning påbörjas när samtliga dokument har skickats in till Region Halland, Diariet Regionkontoret, Box 517, 301 80 Halmstad
Blanketter
Studierektors godkännande av ST-läkare
Övrig information
Länk till FoU:s sida utbildning läkare: Utbildning läkare - Vårdgivare (regionhalland.se)
Kontaktlista studierektorer ST NSV