Direkt till innehållet

Kommunala läkemedelsförråd (KF)

Enligt hälso- och sjukvårdslagen får ett landsting, efter framställan av en kommun inom landstinget, erbjuda läkemedel ur läkemedelsförråd till den som bor på särskilt boende eller som får hemsjukvård genom kommunens försorg.

Regionen svarar för kostnaderna för läkemedel som beställts till läkemedelsförråden.

Rutiner kommunala läkemedelsförråd

Se Rutiner för läkemedelshantering i kommunala läkemedelsförråd.

Syftet med kommunala läkemedelsförråd

Syftet med kommunala läkemedelsförråd i Halland är att

• tillgodose ett akut behov av läkemedel till patientgrupper som beskrivet ovan

• tillgängliggöra injektionsläkemedel vid behov i livets absoluta slutskede

• tillgängliggöra vissa rekvisitionsläkemedel för att möjliggöra nära vård

Behörigheter och inloggning till kommunala läkemedelsförråd

Ansökan (ifylld blankett) skickas in till Läkemedelsenheten av enhetschef eller MAS.

Problem med inloggning eller frågor om den fasta beställningslistan i WebbAbest: Kontakta Läkemedelsenheten (se Kontaktuppgifter läkemedelsfrågor).

Beställningar till kommunala läkemedelsförråd

Normalbeställning

Normalbeställning sker en gång i veckan, på fasta beställningsdagar, innan klockan 10.00.

T.ex. Beställning Tisdag innan kl 10.00 → Leverans Onsdag.

Observera: är din leveransdag en röd dag kommer din leverans nästa fasta leveransdag som inte är en helgdag.

För beställning av covid-19-vaccin, se sidan Beställa vacciner.

Följ instruktionerna under rubriken "Beställning av covid-19-vaccin till vårdcentral eller kommunalt läkemedelsförråd". Observera - detta vaccin beställs INTE av läkemedelsförrådens egna beställare i WebbAbest, utan istället via formulär till Läkemedelsenheten Halland.

Reservrutin beställning

Obeservera - endast när WebbAbest är ur funktion - detta meddelas av Läkemedelsenheten Halland. För mer info se rutin

Beställning och hantering av läkemedel i kommunala läkemedelsförråd

Akut-/Expressleverans

Kontakta alltid Apoteket AB:s Kundcentrum Göteborg innan beställning (se Kontaktuppgifter läkemedelsfrågor). Beställning sker via akutbeställningsfunktionen i WebbAbest. Kostnad tillkommer för den akuta hanteringen samt för budbilsleveransen till förrådet. Vid beställning utanför normal öppettid (8–16) tillkommer en jouravgift på 1 900 kr.

Uteblivna leveranser eller försening av beställda varor

Kontakta i första hand Apoteket AB:s Kundcentrum Göteborg, telefonnummer 010 – 447 71 00.

Om Apoteket AB bekräftar att de har skickat varorna – kontakta Regionservice Yttre transporter Hallands sjukhus: telefonnummer 010 – 47 619 00. Välj tonval 4 "Servicecenter" och därefter tonval 4 "Övriga frågor". Begär att få kontakt med yttre transport.

E-post: logistikservice@regionhalland.se

Sortiment i kommunala läkemedelsförråd

Sortimentet i kommunala läkemedelsförrådet tas fram av chefläkare Närsjukvården i samråd med Läkemedelsenheten Halland och MAS i kommunerna. Regional chefläkare tar formellt beslut om och fastställer aktuell sortimentslista samt generella direktiv.

Vid önskemål om förändringar i sortiment, kontakta medicinskt ansvarig sköterska (MAS) i din kommun eller maila till HSH.lakemedelsenheten@regionhalland.se.

Antibiotika

Vid behov av antibiotika från kommunalt läkemedelsförråd ska hela antibiotikakuren tas ur förrådet.

Narkotikajournaler

Narkotikajournaler (förbrukningsjournal för narkotika i läkemedelsförråd) tillhandahålls inte längre av Läkemedelsenheten Halland sedan augusti 2022. Varje kommun ansvarar själv för att beställa journaler från valfri leverantör/upprätta förbrukningsjournal.



Senast ändrad: