Rekommendation för val av behandling med TNF-alfa-hämmare

Befintliga avtal för de subkutana TNF-hämmarna löper ut sista september 2021. Nya avtal för TNF-hämmarna är inte aktuellt. Region Halland rekommenderar fortsatt användning av biosimilarer och i första hand adalimumab (6-pack Idacio eller Hyrimoz). Vid behov av intravenös behandling med TNF-hämmare rekommenderas infliximab (Zessly eller Remsima). Vid val av etanercept rekommenderas 12-pack Erelzi.

Region Hallands sammanhållna rekommendation för TNF-hämmare:

– Vid behov av TNF-alfa-hämmare är rekommenderade biosimilarer för adalimumab (6-pack av Idacio eller Hyrimoz) eller infliximab (Zessly eller Remsima) förstahandsval, beroende om det är aktuellt med subkutan eller infusionsbehandling.

– Vid val av adalimumab ska 6-pack Idacio eller 6-pack Hyrimoz förskrivas.

– Vid nyinsättning av etanercept ska 12-pack Erelzi förskrivas.

Adalimumab

1. Vid nyinsättning av adalimumab rekommenderas i första hand 6-pack Idacio eller 6-pack Hyrimoz.

2. Humira är inte ett alternativ vid nyinsättning.

3. Patienter ordinerade Humira bör switcha till 6-pack Idacio eller 6-pack Hyrimoz

4. Patienter ordinerade 2-pack Hyrimoz– ska byta till 6-pack Hyrimoz

Infliximab

5. Vid nyinsättning av infliximab rekommenderas Zessly.

6. Vid behov av alternativ rekommenderas Remsima.

Etanercept

7. När etanercept väljs som en alternativ TNF-alfa-hämmare vid nyinsättning rekommenderas i första hand 12-pack Erelzi. Vid behov av alternativ rekommenderas 12-pack Benepali.

8. Enbrel är inte ett alternativ vid nyinsättning.

9. Patienter ordinerade Enbrel bör switcha till 12-pack Erelzi.

10. Patienter ordinerade 4-pack Benepali– ska byta till 12-pack Benepali

Observera att valet av förpackningsstorlek har särskild stor betydelse.
Valet av förpackningsstorlek har stor betydelse för den årliga behandlingskostnaden, både för adalimumab och etanercept. Större förpackningsstorlekar har genomgående lägre pris än mindre, det vill säga förpackningar för tre månaders behandling ska väljas före förpackningar för en månads behandling.

Regionens rekommendation av switch tar hänsyn till helhetsbilden, som inkluderar patientens perspektiv, eventuellt merarbete för förskrivare och sjuksköterskor samt skillnaden i läkemedelskostnad.

Rekommendationen är framtagen med stöd av Läkemedelskommittén Hallands övergripande ställningstagande gällande biosimilarer.
Finns det några frågor kring rekommendationen är du alltid välkommen att kontakta någon av regionens läkemedelsstrateger.

2021-09-30

Publicerad: 2021-09-30