På denna sida finns det allmän information om beställning av läkemedel. För mer detaljerad information om hur och varifrån beställning av läkemedel och andra läkemedelsnära produkter sker, se sidan om Läkemedelssortiment.
Länkar till system för beställning
Region Halland
Beställning av läkemedel via e-handel: Agresso e-handel
· Godkända läkemedel
· Licensläkemedel
· Extemporeberedningar (ej cytostatika - se istället CytoBase)
Kommunala förråd och privata vårdgivare med avtal
Beställning av läkemedel: WebbAbest - login
Observera – Förändring av beställningssystem från och med 19 januari 2026.
Vårdshopen
Apoteket AB:s nuvarande beställningssystem för läkemedel, WebbAbest kommer i januari 2026 att ersättas av beställningssidan Vårdshopen.
För att underlätta övergången kommer Apoteket AB att ge utbildning i hur systemet fungerar. Detta kommer att ske vid två tillfällen. Tillfällena är helt lika - därför behöver du bara välja ETT av tillfällena. Utbildningen tar ungefär 30 minuter, plus lite tid efter för frågor. Följande tider är tillgängliga:
Anslut till det tillfälle som passar för er verksamhet.
Vid frågor om utbildningen eller Vårdshopen
Beställare tillhörande kommunalt förråd: Kontakta Läkemedelsenheten Halland: hsh.lakemedelsenheten@regionhalland.se.
Övriga beställare: Kontakta Apoteket AB Telefon: 010 - 447 71 00
Frågor och svar som inkommer under utbildningstillfällena samt efteråt samlas ihop och presenteras här under rubriken ”Frågor & Svar om Vårdshopen”
Frågor & Svar om Vårdshopen
Vem bör gå utbildning i Vårdshopen?
Utbildningen riktar sig till sjuksköterskor som om ska beställa läkemedel via Vårdshopen.
Finns det en manual att läsa igenom?
Manual kommer att finnas att ladda ned från Vårdshopen, när du är inloggad.