Direkt till innehållet

GAP-analys och konsekvensbeskrivning

Gap-analyser och konsekvensbeskrivningar är en del av processen för ordnat införande i Region Halland. Underlagen ligger till grund för beslut om följsamhet till nationella kunskapsstöd och är ett stöd för vidare implementering.

GAP-analys

Syftet med gap-analysen är att belysa skillnader mellan nuvarande arbetssätt och det som beskrivs i aktuellt kunskapsstöd. Analysen omfattar inte lösningar eller budget. Gap-analysen genomförs oftast vid ett digitalt möte med de representanter som har utsetts att delta av respektive vårdförvaltning. Gap-analyser genomförs i huvudsak på nya vårdförlopp. Regionkontoret samordnar arbetet för att minimera insatsen från berörda verksamheter.

Förberedelser för sakkunniga

Den som utses som sakkunnig är ett språkrör för förvaltningens perspektiv. Sakkunniga ska ha den kunskap som behövs för att kunna beskriva eventuella skillnader mellan det som beskrivs i kunskapsstödet och nuvarande arbetssätt. Inför mötet behöver sakkunniga avsätta tid för att:

  • Läsa igenom kunskapsstödet
  • Se över punkterna i gap-analysmallen
  • Stämma av med chef och kollegor vad som ska framföras, särskilt om verksamheten finns på flera orter för att fånga ett regionalt perspektiv
  • Ta fram eventuell aktuell statistik så som täckningsgrad i kvalitetsregister samt information om prevalens och incidens i Region Halland.

Gap-analysen sammanfattas av Regionkontoret och skickas först för avstämning till utsedda sakkunniga. Efter eventuella revideringar skickas gap-analysen på synpunktsrunda till samtliga förvaltningsledningar. Kunskapsstödet handläggs därefter i Prioriterings- och evidensrådet (PER). Beslut om införande fattas av hälso- och sjukvårdsdirektör, på rekommendation av PER och på delegation av Regionstyrelsen.

Konsekvensbeskrivning

Syftet med en konsekvensbeskrivning är att ge en strukturerad bild av vilka konsekvenser ett införande av ett aktuellt kunskapsstöd innebär. Konsekvensbeskrivningen tas fram av sakkunniga i respektive berörd vårdförvaltning och/eller processledare, och sammanställs vid behov av Regionkontoret. Konsekvensbeskrivningar genomförs i huvudsak på vårdprogram.

Konsekvensbeskrivningen skickas på synpunktsrunda till samtliga förvaltningsledningar. Kunskapsstödet handläggs därefter i PER. Beslut om införande fattas av hälso- och sjukvårdsdirektör, på rekommendation av PER och på delegation av Regionstyrelsen.



Senast ändrad: