Att arbeta med SIP handlar om att samordna insatser från region, kommun och andra aktörer som enskilda individer har behov av. SIP är individens plan och ska se till att individen får sina behov av trygghet, kontinuitet, säkerhet och samordning tillgodosedda.
Syftet med SIP-processen är:
- Att få helhetsperspektiv av den enskildes behov och samordna kontakter/insatser för barnet/ungdomen mellan verksamheter för att behoven av stöd ska tillgodoses.
- Att försäkra sig om att den enskilde och såväl familj som verksamheter känner till vilka insatser som pågår eller planeras. Det ska vara tydligt vem som gör vad och när.
- Att ge den enskilde inflytande och möjlighet att vara delaktig i planeringen och genomförandet av sina insatser
- Att göra det möjligt att tillvarata enskilde egna resurser för att stärka den egna kraften till ökad självständighet utifrån barnets ålder och mognad.
SIP-processens olika moment
- Upptäck behov
- Förbered
- Kalla och bjud in till SIP-möte
- SIP-möte
- Följ upp
- Avsluta
Processen är sällan linjär och ofta sker flera uppföljningar under SIP-processen. En SIP kan finnas under en kortare eller längre tid och vara mer eller mindre omfattande och ha fler eller färre aktörer. Under hela processen är det viktigt att ha den enskilde i fokus.
SIP-möte eller annan mötesform
För att processen ska definieras som en SIP-process ska båda huvudmännen, kommun och region, delta. Rekommendation i Halland är att SIP används när det är flera aktörer inblandade och behov av samordning finns.
Det finns andra typer av möten som kan vara alternativ till ett SIP-möte. Det kan exempelvis vara samordningsmöte, nätverksmöte eller gemensam planering. Mötena kan innebära olika saker inom olika verksamheter och huvudmän. Mötena kan vara aktuella för samordning och samarbete mellan olika verksamheter eller när det är få parter berörda.
Film: SIP på tre minuter
SIP på tre minuter är en film från SKR och Uppdrag Psykisk hälsa
Ditt ansvar som anställd
Om du uppmärksammar behov av att initiera en SIP-process ska individen omgående få information om detta. Personen har rätt att tacka nej, tackar hen ja ska du ta initiativ till att kalla till ett SIP-möte.
Process utifrån målgrupp
SIP för barn och unga stöd och vägledning
SIP för barn och unga stöd och vägledning (pdf)
SIP för vuxna stöd och vägledning
SIP för vuxna stöd och vägledning (pdf)