Direkt till innehållet

Uteblivet besök, sen om- och avbokning

Från den 1 maj 2023 måste besök i vården av- eller ombokas minst 24 timmar i förväg. Den som av- eller ombokar för sent får betala samma patientavgift som en vuxen patient betalar. Patienter som uteblir och inte kommer till sitt bokade besök får betala dubbel patientavgift. Det gäller också för de som är under 20 år, de som fyllt 85 år och de som har frikort. Det ska framgå på kallelse eller motsvarande vilka regler regionen har.

Undantagna verksamheter är:

  • BVC, ungdomsmottagningen
  • Besök för gravida i Kvinnohälsovården och inom specialistmödravården
  • Ultraljudsundersökning vid graviditet
  • Screening såsom mammografi, gynekologisk cellprovtagning och aortascreenin
  • Blodcentralerna.

Provtagningsbesök omfattas av regeln uteblivet och sena om- och avbokade besök.

För Hälsovårdsbesök tas avgift ut enligt Gula Taxan (besök/stickavgift) för både uteblivet och  sent om- eller avbokat besök

Avgift tas ut enligt ovan för besök hos barnhälsovårdspsykolog och mödrahälsovårdspsykolog

Första remissbesök 100 kr gäller bara om patient kommer på sitt bokade besök. Om patient uteblir eller gör en sen om- eller avbokning av sitt besök gäller ordinarie patientavgift 300 kr eller 600 kr för uteblivet besök.

Mer information kring uteblivet besök finns på sidan "avgifter öppenvård"

Sen till ett bokat besök

Då patient kommer för sent till ett bokat besök och inte behandlaren har möjlighet att ta emot patient, likställs detta med ett sent om- och avbokat besök.

Manual för tidboksrapport

Tidboksrapport med koppling till Cosmic kommer inte att vara på plats till Go Live av Cosmic. Detta innebär att vi inte kommer att kunna hantera de sena om- och avbokningar som patient gör själv i webbtidboken. När tidboksrapporten är på plats kommer vi att bakåtfakturera dessa sena om- och avbokningar. Samma gäller de sena om- och avbokningar som görs med vården, vården sätter rätt om- avbokningskod och de fångas i tidboksrapporten och vi bakåtfakturerar även dessa när tidboksrapporten är på plats.

För de som inte vill jobba med tidboksrapporten får egna rutiner inom verksamheten tas fram för att fånga sena om- avbokningar som görs för fakturering.

Patientinformation

Ny affisch om patientavgifter

Affischen har uppdaterats med information om ny tidsgräns för om- och avbokning och dubbel avgift för uteblivet besök.

Här finns affischen att ladda ner och skriva ut i färg i A3-format

Text att användas i fritextfält när endast webbkallelse skickas (istället för bilagan till papperskallelse)

Används tills webbkallelserna är uppdaterade med ny standardtext.

Beslutad av Region Hallands kallelsegrupp 2023-03-23

Kopiera in i fritextfält i VAS när endast webbkallelse används:

OBS! Förändringar från 1 maj 2023. Om tiden inte passar måste du avboka eller omboka din tid senast 24 timmar innan, annars får du betala en avgift. Om du uteblir betalar du dubbel avgift. Vill du ha sms-påminnelse för att komma ihåg din tid, välj inställningar högst upp och sedan godkänn avisering, delning och spara.

Sms-påminnelser VAS

Alla sms-påminnelser i VAS kommer nu 07:30 två dygn innan bokad tid. Det gör att patienten har tid att förbereda sig för att kunna komma, även om man hade glömt bort tiden, och ett dygn för att ändra tiden om man inte längre har möjlighet att genomföra besöket.

Invändning mot faktura

Hänvisa i första hand till e-tjänsten på 1177.se (under "Regionen rekommenderar" - "Frågor om faktura"). För den som inte har möjlighet att logga in på 1177.se finns Blankett för invändning mot faktura



Senast ändrad: