Rapportering av avvikande händelser är en av hörnpelarna i arbetet att förbättra kvalitet och säkerhet.
Inloggad avvikelserapportering
Webbformulär för avvikelserapportering
Manuell avvikelserapportering
Mall för att rapportera avvikelser manuellt
Rutiner, blanketter och manualer
Avvikelser - Vad är det?
Avvikelser i Region Halland är oönskade/negativa händelser som har lett till eller skulle kunna ha lett till skada på individ, skada på/störning av verksamheten och omgivande miljö.
Det kan vara skador, tillbud, incidenter, inte uppfyllande av krav till exempel lagar, rutiner. Tillbud innebär ”nära på” - händelser då fara/risk/problem uppstått, utan att det orsakat någon negativ konsekvens. Detta ska ses i vid bemärkelse. Alla händelser som är avvikande från förväntat eller fastställt arbetssätt är att betrakta som avvikelser.
Även information om mindre avvikelser är av värde. De kan vara en del av ett större mönster som kan visa på behov av förbättringar. Den som har identifierat avvikelsen gör en bedömning av om avvikelsen ska rapporteras och om andra berörda ska informeras och involveras, t ex patient/närstående.
En avvikelse har inträffat när du kan besvara någon av följande frågor:
1. Ska detta kunna hända igen? Om nej, rapportera!
(Finns det något som jag själv, eller någon annan skulle kunna göra annorlunda och som förhindrar att detta händer igen?)
2. Finns det ett fastställt arbetssätt i ledningssystem, t.ex. rutiner eller kliniska riktlinjer som inte har fungerat eller inte har efterföljts vid detta tillfälle? Om Ja, rapportera!
En avvikelse kan också vara en personuppgiftsincident, det vill säga, om personuppgifter kommit i orätta händer, förlorats eller uppdaterats felaktigt. Även personuppgiftsincidenter måste anmälas: Anmäla personuppgiftsincident
Avvikelser kan identifieras av medarbetare och/eller komma som en synpunkt från utomstående.
Länkar
Relaterade dokument
Kontakt och support
Kontaktperson: Patrik Ingblom