Direkt till innehållet

Informationsinsats riktad till invånare med uppmaning till vaksamhet mot bedrägerier ​

Sedan en tid tillbaka förekommer försök till bedrägerier via telefonsamtal och sms i Region Hallands namn. Det finns olika exempel på hur bedrägeriförsöken ser ut. Ett är att bedragaren säger sig ringa från en vårdcentral och vill att invånaren under samtalet identifierar sig med BankID för att boka om sin tid eller erbjudas en hälsokontroll.​

Region Halland går nu därför på olika sätt ut med information till invånarna om att vara vaksamma.​

– Det är viktigt att vi gör vad vi kan för att försvåra för bedragarna. Vi vill göra invånarna uppmärksamma på att vården inte ringer upp och ber någon logga in med BankID under pågående samtal. Vi vill även berätta hur man ska agera för att minska risken att bli lurad, säger Douglas Klang, informationssäkerhetsspecialist.​

Bedrägerier över telefon har blivit allt vanligare och tillvägagångssätten alltmer avancerade. Vem som helst kan drabbas och det är svårt att veta den exakta omfattningen. Bedrägeriförsöken riktas framförallt mot äldre. Och det finns även exempel på flera fullbordade brott.

Affisch finns att skriva ut och sätta upp ​

Som ett sätt att nå ut med information till invånarna har en affisch tagits fram. Affischen finns i Broschyrbeställningen och kan skrivas ut och sättas upp. ​

Affisch för utskrift

Detta kan du som medarbetare göra​

Om du som medarbetare blir kontaktad av någon som råkat ut för ett bedrägeri eller bedrägeriförsök: ​

  • uppmana invånaren att kontakta sin bank samt göra en polisanmälan​.

Läs mer

Var vaksam på bedrägeriförsök i Region Hallands namn – 1177

Publicerad: 2025-03-24

Senast ändrad: