Direkt till innehållet

Inga fler frikort skickas ut automatiskt via brev

Från den 6 oktober kommer patienter inte längre automatiskt få ett brev med frikort hem när de uppnår frikort.

Loggar en patient in på 1177.se finns frikortet under ”Övriga tjänster” och ”Högkostnadsskydd för öppen vård”. Det räcker att patienten loggar in och visar frikortet på mobilen om det skulle behövas vid besök till vård som inte är ansluten till nationella e-frikortstjänsten.

Detta är dock en förändring för många patienter som varit vana att få frikortet hemskickat. Det gör att det under det kommande året med start nu är viktigt att berätta för patienter:

  • när de uppnått frikort
  • att de inte får något frikort hemskickat
  • att de hittar sitt frikort om de loggar in på 1177.se och att det är det frikortet de visar om det behövs i kontakt med vården (mindre vårdgivare eller andra som inte är anslutna än till nationella e-frikortstjänsten).

Alla vårdgivare som är anslutna till nationella e-frikortstjänsten ser om patienten uppnått frikort, både i Cosmic och i tjänsten eFrikort.

Om en patient ändå vill få ett frikort utskrivet behöver den aktuella mottagningen göra det. Det görs från tjänsten eFrikort.

Kontakt

Britt-Inger Pettersson, utvecklare

Britt-Inger Pettersson

Publicerad: 2025-09-26

Senast ändrad: