Viktig information vid förskrivning av läkemedel till personer med tillfälligt skydd (flyktingar från Ukraina)

Migrationsverket vill uppmärksamma sjukvården på att förskrivare behöver tillfråga personer, med giltiga uppehållstillståndskort (UT-kort/LMA-kort), om de är folkbokförda i Sverige.

Detta är övergående, men kan skapa praktiska problem när recept ska förskrivas och när de ska hämtas ut på apotek.

Vid förskrivning av läkemedel – kontrollera om en person med tillfälligt skydd har folkbokfört sig (har personnummer)

Efter EU:s beslut i juni om att massflyktsdirektivet kommer att förlängas, har personer med tillfälligt skydd börjat anmäla bosättning till Skatteverket. De som blir folkbokförda och får fullständigt personnummer omfattas inte längre av LMA. Det innebär även förändringar i rätten till statlig ersättning för regioner och apotek. Förändringen innebär i praktiken att personer från Ukraina som kom till Sverige före den 1 november 2022 härmed kan folkbokföra sig i Sverige.

Detta gäller:

• Personer som är folkbokförda och har fullständigt personnummer ska förskrivas recept med personnummer. Personen omfattas då av läkemedelsförmånen på vanligt sätt och regionerna faktureras.
  • Personer med uppehållstillståndskort som anger att de omfattas av LMA, och som inte är folkbokförda, hanteras på samma sätt som asylsökande där e-recept måste styras till specifikt apotek.

Observera att personer som folkbokfört sig kan fortsätta att visa sitt LMA- eller Uppehållstillståndskort. Därför är det bra att alltid fråga om de har personnummer och är folkbokförda i Sverige.

Mer information

Nyhet på Migrationsverkets hemsida Kontrollera om en person med tillfälligt skydd har folkbokfört sig – Migrationsverket

Sidan Subvention av läkemedel – Vårdgivare (regionhalland.se) på Vårdgivarwebben

Rutin Asylsökande och tillståndslösa (papperslösa) – administration i hälso- och sjukvården