Vägledning vid förskrivning och ordination med läkemedel

Nationella avtal för vissa läkemedel som kan påverka val av läkemedel

Regionerna samverkar kring att nå avtalsrelationer med läkemedelsföretag. Se mer information kring Regionernas samverkansmodell för läkemedel: Avtal – Samverkanläkemedel (samverkanlakemedel.se). Överläggningarna kan resultera i ett avtal mellan regioner och företag som minskar kostnaderna för regionerna och kan bidra till minskad osäkerhet i TLV:s bedömningar av kostnadseffektiviteten. Avtalet kan på så sätt bidra till att företagets ansökan om att läkemedlet ska omfattas av högkostnadsskyddet kan godkännas. Se rutin Hantering av och kommunikation om nationella avtal för läkemedel.

Stöd vid införande av nytt läkemedel

Vid införande av ett nytt läkemedel kan blanketten Införande av ny kunskap läkemedel och medicinteknik – underlag för kartläggning och konsekvensbeskrivning användas vid införande som ett stöd för kartläggning och konsekvensbeskrivning.

Nationella och regionala kunskapsstöd

Nationella och regionala rekommendationer som beskriver läkemedelsanvändning: