Direkt till innehållet

Patientsäkerhet

Att vården är säker är en grundsten i allt kvalitetsarbete inom hälso- och sjukvården.

Det övergripande målet med patientsäkerhetsarbetet är att minimera antalet skador i vården. Patienter ska inte skadas i samband med hälso- och sjukvårdande åtgärder eller på grund av att vården inte genomför de åtgärder som är motiverade för patienten. Skador som vården hade kunnat undvika kallas vårdskador.

Kunskap om patientsäkerhet behövs på olika nivåer i hälso- och sjukvården. Den behövs för att fatta väl avvägda beslut på en övergripande systemnivå, och den behövs i det direkta arbetet med enskilda patienter för att bedöma risker och föreslå åtgärder.

Nationell handlingsplan för ökad patientsäkerhet

Sverige har en nationell handlingsplan (2020-2024) för ökad patientsäkerhet. Den nationella handlingsplanen ska stärka kommuner och regioner i det systematiska kvalitetsarbetet och bidra till att förebygga vårdskador. Den ska också stödja och samordna arbetet med patientsäkerhet i Sverige.

Förutsättningar för säker vård

I den nationella handlingsplanen lyfts fyra grundläggande förutsättningar i arbetet mot säkrare vård:

  • engagerad ledning och tydlig styrning
  • en god säkerhetskultur
  • adekvat kunskap och kompetens
  • patienten som medskapare

Prioriterade fokusområden för säker vård

Den nationella handlingsplanen innehåller fem prioriterade fokusområden för arbetet mot en säkrare vård. Fokusområdena utgår från de huvudsakliga utmaningarna inom patientsäkerhetsarbetet och utgör också en struktur för handlingsplanens nationella åtgärder.

  • öka kunskap om inträffade vårdskador
  • tillförlitliga och säkra system och processer
  • säker vård här och nu
  • stärka analys, lärande och utveckling
  • öka riskmedvetenhet och beredskap

Agera för säker vård – Nationell handlingsplan för ökad patientsäkerhet i hälso- och sjukvården 2020-2024 (pdf)

Regional handlingsplan för ökad patientsäkerhet

Region Halland har tagit fram en regional handlingsplan som kompletterar den nationella handlingsplanen. Den regionala handlingsplanen fokuserar i första hand på de områden som i nuläget bedöms som de strategiskt viktigaste och som utgör de största utmaningarna inom det övergripande patientsäkerhetsarbetet i Region Halland.

Den regionala handlingsplanen har pekat ut tre områden som särskilt viktiga för det regiongemensamma arbetet med patientsäkerhet:

  • engagerad ledning
  • adekvat kunskap och kompetens
  • stärka analys, lärande och utveckling

Inom dessa områden har olika målsättningar formulerats. Målsättningarna handlar bland annat om:

  • en tydlig struktur på alla enheter för hur avvikelser hanteras, analyseras och återkopplas
  • ökad kompetens hos medarbetare och chefer i det systematiska patientsäkerhetsarbetet
  • kopplingen mellan kompetensförsörjning och patientsäkerhet förtydligas
  • utvecklade arbetsformer för att regionövergripande analysera risker, avvikelser och goda arbetssätt, särskilt i vårdens övergångar
  • ökad regional samstämmighet i vårdriktlinjer och rutiner

Regional handlingsplan för ökad patientsäkerhet 2022-2024 (pdf)

Patientsäkerhetsberättelse

Patientsäkerhetslagen (PSL) innehåller bland annat bestämmelser som riktar sig både till vårdgivarna och till hälso- och sjukvårdspersonalen. Patientsäkerhetslagen gäller för all vård oavsett om det sker i privat eller offentlig regi. Syftet med lagen är att vården ska bli säkrare. Säkrare vård leder till färre vårdskador och därmed ökad patientsäkerhet.

Läs mer om Patientlagen (Socialstyrelsen)

Enligt patientsäkerhetslagen 3 kap, paragraf 10 ska vårdgivare senast den 1 mars varje år upprätta en patientsäkerhetsberättelse. Patientsäkerhetsberättelsen är en beskrivning av det systematiska patientsäkerhetsarbete som har skett under det gångna året, vilka åtgärder som gjorts för att öka patientsäkerheten och vilka resultat som uppnåtts. Detta är ett led i det systematiska förbättrings- och patientsäkerhetsarbetet.

Idén med patientsäkerhetsberättelsen är att öppet och tydligt redovisa strategier, mål och resultat av arbetet med att förbättra patientsäkerheten. Patientsäkerhetsberättelsen ska innehålla:

  • Hur vårdgivaren har arbetat för att identifiera, analysera och minska riskerna i vården.
  • Beskrivning av hur vårdpersonalen har bidragit till patientsäkerheten.
  • Hur patienters och närståendes synpunkter på patientsäkerheten har hanterats.

Redogörelse för resultat som uppnåtts under föregående år. Det kan till exempel handla om att de vårdrelaterade infektionerna har minskat, att vårdgivaren infört tekniska system för att få ned vårdskadorna, eller att insamlingen av data om vårdskador blivit effektivare med hjälp av nya rutiner.

Mall till patientsäkerhetsberättelse

Mall till patientsäkerhetsberättelse (Kunskapsstyrning hälso- och sjukvård) 

Region Hallands patientsäkerhetsberättelse

Region Hallands patientsäkerhetsberättelse



Senast ändrad: