Patienten som medskapare
En grundläggande förutsättning för en säker vård är patientens och de närståendes delaktighet.
Vården ska så långt som möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten. Att patienten bemöts med respekt och kan lita på att vården ges på lika villkor skapar tillit och förtroende. Aspekter som tillgänglighet, samordning och kontinuitet är också centrala.
Vården blir således säkrare om patienten är välinformerad, deltar aktivt i sin vård och kan påverka vården utifrån sina önskemål och förutsättningar.
Även närstående har en central roll, i de fall patienten vill det. Det är även viktigt att patienter och närstående ges möjlighet att delta i patientsäkerhetsarbetet
Patientförsäkringen (LÖF)
De som arbetar inom vården försöker ge patienter bästa möjliga vård. Ändå inträffar det tyvärr skador och felbehandlingar ibland. Därför är det viktigt att all medicinsk personal kan informera patienten om möjligheten att söka ersättning för skador i samband med hälso-, sjuk- och tandvård.
Vårdgivarens ansvar att informera patienten
Vårdgivaren ansvarar för att hälso- och sjukvårdspersonal har kännedom om skyldigheter att informera patienter om inträffade vårdskador, samt att nödvändiga rutiner finns i verksamheten.
Hälso- och sjukvårdspersonal ska snarast informera en patient som har drabbats av en vårdskada om (SFS 2014:821).
- att det inträffat en händelse som har medfört en vårdskada
- vilka åtgärder som vårdgivaren avser att vidta för att en liknande händelse inte ska inträffa igen
- möjligheten att anmäla klagomål till Inspektionen för vård och omsorg enligt 7 kap. 10 §
- möjligheten att begära ersättning enligt patientskadelagen (1996:799) (Patientförsäkringen LÖF) eller från läkemedelsförsäkringen patientnämndernas verksamhet
Informationen ska lämnas till en närstående till patienten, om patienten begär det eller inte själv kan ta del av informationen.