Flera samarbeten pågår för en god och nära vård i Halland

Region Halland och de halländska kommunerna samarbetar på flera områden för att utveckla den halländska vården och omsorgen i enlighet med målbilden och färdplanen, Omtanke Halland. Sedan hösten 2023 finns det även en process för att fånga upp och omhänderta nya idéer och initiativ till gemensam utveckling i Halland.

Hälso- och sjukvården behöver anpassas efter nya behov hos invånarna och en befolkningsutveckling där allt fler blir allt äldre och fler människor lever med sjukdomar, samtidigt som det kommer att finnas färre personer i arbetsför ålder.

Kärnan i nära vård är ett personcentrerat arbetssätt. Det innebär att alla utförare av vård och omsorg ska utforma insatserna tillsammans med den enskilde individen utifrån dennes behov och förutsättningar.

Inkommande initiativ bereds av en kommunregional beredningsgrupp. Beslut fattas därefter av gemensam samverkansgrupp bestående av chefer från både kommun och region (RUG – Regional Utvecklings Grupp). Processen för initiativ skapar en möjlighet att lyfta förbättringsområden som berör båda parter.

– Regionen och de halländska kommunerna samverkar inom flera olika områden och initiativ via den gemensamma beredningsgruppen är ett viktigt komplement för omhändertagande av förslag som går över våra befintliga strukturer inom respektive organisation, säger biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör Ola Johansson, Region Halland.

Processen för att omhänderta de initiativ som kommer in är under kontinuerlig utveckling, både i samverkan och inom respektive organisation. Ett resultat av beredningsprocessen är att det även bidragit till en ökad förståelse för varandras arbete och verksamheter. Till och med juli 2024 har det skickats in 11 initiativ. Det handlar om allt från läkemedelshantering, förberedelser inför undersökningar till informationsöverföring och samverkan mellan region och kommun – för en god och nära vård för patient och invånare.

– Det finns många goda idéer bland våra medarbetare i regionen och i våra kommuner om hur vi i Halland gemensamt kan utveckla en god och nära vård för hallänningens bästa, säger Daniel Johansson, ordförande i Regional utvecklingsgrupp för god och nära vård och förvaltningschef på socialförvaltningen i Laholms kommun.

Det som är närmast på gång i tid nu framöver är att ta fram en modell för uppföljning av initiativ tillsammans med Leap for life vid Högskolan i Halmstad samt en granskning av revisionsfirman PwC kring omställningen av nära vård i Halland. Regionen och de halländska kommunerna lämnar även årligen in en redovisning till Socialstyrelsen som beskriver vad som gjorts i Halland inom ramen för God och nära vård.

Exempel på pågående samarbete inom God och nära vård

-Utveckling av utskrivningsprocessen från slutenvård till kommunal omsorg och nära samarbete mellan region och kommun gällande Trygg hemgång.

– Kommunala representanter från socialtjänst, arbetsmarknad och hemsjukvård träffar BUP, VPM, slutenpsykiatrin, ungdomsmottagning från regionen för att se över samverkan och arbeta för att förbättra olika områden inom ramen för överenskommelse för psykisk hälsa, barn och vuxna.

-Kommunal hälso- och sjukvård samverkar med närsjukvård/vårdcentraler på olika sätt för en sömnlös och sammanhållen vård för de halländska patienterna.

-Samverkan mellan sjuksköterska/rehab på kommun och palliativ konsultteam i regionen gällande palliativ vård med informationsutbyte, utbildning med mera.

Omtanke Halland är vår gemensamma målbild

Målbilden tar ut en riktning för hur vård och omsorg i Halland ska utvecklas mot en god och nära vård som är sammanhållen, personcentrerad och nära. Det är de tre huvudorden i målbilden.

Målbilden definierar också fyra framgångsfaktorer för det halländska arbetet med vård och omsorg:

• Hälsofrämjande
    I Halland finns förutsättningar för god hälsa.
  • Gemensam
    I Halland gör vi vård och omsorg bättre tillsammans.
  • Enkel
    I Halland är vård och omsorg nära och lätt att nå.
  • Trygg
    I Halland bygger vård och omsorg på kompetens och tillit.

Mer information om God och nära vård

På Vårdgivarwebben kan du läsa mer om arbetet för en god och nära vård och omsorg i Halland. Där finns målbilden ”Omtanke Halland” presenterad tillsammans med färdplanen och den utarbetade processen för förvaltning av initiativ.

God och nära vård i Halland – Vårdgivare (regionhalland.se)

Publicerad: 2024-08-23