Direkt till innehållet

Krisberedskap och civilt försvar

En fungerande hälso- och sjukvård är av stor vikt för Sveriges totalförsvar, både för det civila samhället och för Försvarsmakten.

Du som privat vårdgivare i Vårdval Halland har en roll i Region Hallands krisberedskap och krisorganisation för hantering av särskilda och extraordinära händelser. Här hittar du information om Region Hallands krisorganisation samt arbetet före, under och efter störningar. Här finns även information kring din roll som privat vårdgivare inom Vårdval Halland samt stöd för att öka den egna förmågan att hantera störningar i din verksamhet.

Privata vårdgivare inom Vårdval Halland

Privata vårdgivare har enligt Vårdval Halland ett ansvar att ingå i Region Hallands krisledningsorganisation vid särskild eller extraordinär händelse om så beslutas. Vid ett sådant beslut underställs privata vårdgivare respektive förvaltnings särskilda sjukvårdsledning.

För vad som åligger dig som privat vårdgivare inom Vårdval Halland, se Uppdragsbeskrivning och förfrågningsunderlag för Vårdval Halland:

Uppdragsbeskrivning och förfrågningsunderlag för Vårdval Halland Specialiserad öppenvård (se avsnitt Kris- och katastrofberedskap)

Uppdragsbeskriving och förfrågningsunderlag för Vårdval i Närsjukvården (se avsnitt Kris- och katastrofberedskap)

Region Hallands arbete med kris- och katastrofmedicinsk beredskap utgår framför allt ifrån Lag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (LEH) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om katastrofmedicinsk beredskap (2013:22). Här framgår bland annat att regionen ska analysera vilka extraordinära händelser som kan inträffa i regionen och planera för hantering av dessa. Region Halland är även skyldiga att ha en förmåga att leda sin verksamhet vid särskilda händelser, vilket innebär att resurser måste organiseras, ledas och användas på ett särskilt sätt. Detta sker genom så kallad särskild sjukvårdsledning (se nedan).

Region Hallands arbete före, under och efter särskilda och extraordinära händelser finns beskrivet i regionens kris- och katastrofmedicinska plan (se längst ner på sidan)

Krisledning

Krisledning kan genomföras antingen genom särskild sjukvårdsledning eller genom en krisledningsnämnd, beroende på den inträffade händelsens art och omfattning.

En särskild händelse (enligt SOSFS 2013:22) hanteras genom särskild sjukvårdsledning. Särskild sjukvårdsledning handlar om att leda, prioritera och fördela regionens resurser vid en händelse som kräver en annan organisation än den normala. Särskild sjukvårdsledning utgörs minst av en sjukvårdsledare och en medicinskt ansvarig som vid behov tillsammans med en stab, hanterar den särskilda händelse som uppstått. Särskild sjukvårdsledning kan upprättas på skadeplats, på förvaltningsnivå samt på regional nivå.

Vid extraordinära händelser (enligt LEH 2006:544) kan regionens krisledningsnämnd, som består av förtroendevalda, aktiveras. Det kan vara aktuellt för att exempelvis påskynda politiska beslut eller för att undvika att beslut skiljer sig mellan olika politiska nämnder.

Tjänsteman i beredskap

Region Halland har en Tjänsteman i beredskap (TiB) dygnet runt årets alla dagar. TiB har mandat från regiondirektören att agera initialt vid en samhällsstörning.

Vid hot om eller vid en konstaterad allvarlig händelse i regionens verksamheter, har TiB ansvar för att säkerställa att nödvändiga beslut fattas, åtgärder vidtas och att ett arbete med att hantera händelsen kommer igång. TiB är också en länk till samverkande aktörer och myndigheter.

Att ha en Tjänsteman i beredskap är ett lagkrav för alla regioner.

Kontinuitetshantering

Som ett led i att förbereda verksamheter på att fungera även vid svåra förhållanden genomförs kontinuitetshantering. Kontinuitetshantering syftar till att identifiera vilka delar av en verksamhet som är särskilt kritiska för att fullgöra sitt uppdrag, och stärka dessa delar genom olika åtgärder. Kontinuitetshantering kan exempelvis handla om att ha en plan för att hantera ett plötsligt bortfall av personal, eller störningar i vattenförsörjning.

Film Kontinuitetshantering (Myndigheten för samhällsskydd, MSB)

Hur Region Halland genomför kontinuitetshantering framgår i rutinen för kontinuitetshantering (se rutiner längst ner på sidan).

Du kan läsa mer om kontinuitetshantering på hemsidan för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) samt i Handbok för kontinuitetshantering på Svenska institutet för standarder.

Krigsorganisation

En fungerande hälso- och sjukvård spelar en viktig roll i Sveriges totalförsvar, och uppdraget behöver fortgå även vid höjd beredskap. Det är upp till varje enskild vårdgivare att besluta om sin krigsorganisation och dess bemanning. Region Halland har valt att krigsplacera sin personal som en planeringsåtgärd i syfte att säkerställa uppdraget även vid höjd beredskap.

Mer information finns på sidan Planera krigsorganisation (MSB)

Regionala styrande dokument

Se Rutiner längst ner på sidan

Länkar till lagstiftning inom krisberedskap

Lag (2006:544) om kommuner och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (Sveriges riksdag)

SOSFS (2013:22) Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om katastrofmedicinsk beredskap (Socialstyrelsen)

Rutiner







Senast ändrad: