Nytt regeringsuppdrag kring förskrivning av fysisk aktivitet på recept (FaR)

Regeringen vill att användningen av Fysisk aktivitet på recept (FaR) ska öka och bli mer likvärdig över landet. Satsningen omfattar uppdrag till E-hälsomyndigheten och yrkesföreningar för fysisk aktivitet (YFA). Regeringen har också gett Socialstyrelsen i uppdrag att fördela medel till regionerna för att genomföra insatser som ökar förskrivningen och följsamheten av förskrivna FaR. Socialstyrelsen kommer följa upp hur regionerna arbetar med insatserna i samverkan med Folkhälsomyndigheten.

Fysisk aktivitet på recept i Region Halland

Arbetet med FaR samordnas med RF SISU Halland. På vårdgivarwebben finns information om och riktlinjer för arbetet med FaR.

– En viktig del av omställningen till en god och nära vård är att stärka det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Närsjukvården har en särskilt viktig roll genom närheten till människors vardag. Arbetet med levnadsvanor är en del av det arbetet och förskrivningen av FaR behöver bli mer jämlik i Region Halland, säger Anna Rundberg, områdeschef Närsjukvården Halland.

Fysisk aktivitet kan förbättra eller förebygga många sjukdomstillstånd, till exempel högt blodtryck, diabetes och depression.

FaR är en personcentrerad strukturerad behandlingsmetod. Det är en rekommenderad metod i nationella och regionala riktlinjer för att hjälpa patienter, som är otillräckligt fysiskt aktiva, att öka sin fysiska aktivitetsnivå.

FaR kan vara en första behandling eller ett komplement till annan behandling, som läkemedel eller specifik rehabilitering. FaR är aktuellt om patientens tillstånd tillåter att den fysiska aktiviteten kan utföras utanför hälso- och sjukvården. FaR kan förskrivas av all legitimerad personal.

– Grunden i FaR är ett personcentrerat förhållningssätt. Metoden består av ett rådgivande samtal, en individanpassad skriftlig ordination och uppföljning. Till stöd finns FYSS som innehåller både allmänna och diagnosspecifika rekommendationer. FYSS finns även i en digital version, eFYSS, säger Mats Neumann, distriktsläkare Vårdcentralen Onsala och Region Hallands representant i det regionala programområdet (RPO) Levnadsvanor i södra sjukvårdsregionen.

Pågående utvecklingsarbete i Halland

I syfte att öka förskrivningen av FaR i Halland kommer arbetet uppmärksammas på olika sätt och under hösten kommer det att erbjudas en webbutbildning som riktar sig till förskrivare. Webbutbildningen är ett komplement till den lärarledda utbildning som erbjuds i samarbete med Centrum för fysisk aktivitet i Västra Götalandsregionen.

I filmen hör du Mats Neumann och Stefan Lundqvist berätta om betydelsen av fysisk aktivitet och FaR för olika patientgrupper. LÄNK till film (5 minuter).

Länkar för mer information

eFyss, ett digitalt kunskaps- och beslutsstöd som baseras på boken FYSS 2021

Fysisk aktivitet på recept – FaR – Vårdgivare (regionhalland.se).

Kontakt: Susanne Johansson

Publicerad: 2024-09-19