Direkt till innehållet

Kallelser, bilagor (patientinformation) till kallelse och sms

Det ska vara enkelt för invånare att förstå vart och varför de blir kallade till ett vårdbesök hos Region Halland. Information till våra invånare ska vara tydlig, enkel och enhetlig inom Region Halland.

Kallelser från vård och tandvård ska utgå från invånarens och patientens behov och förståelse. Kallelsen ska fungera som en integrerad del av patientens vårdprocess. Den ska ge nödvändig, kortfattad, relevant och tydlig information för att patienten ska kunna förbereda sig och genomföra kontakten med vården på ett tryggt, jämlikt och effektivt sätt. En regionövergripande rutin beskriver vad som gäller kallelser, bilagor (patientinformation) till kallelse och sms.

Digital kallelse varje gång – brevkallelse i särskilda fall

Alla bokningar inom vård och tandvård ska ha en digital kallelse i 1177.se kopplad till sig så att invånaren alltid får den information som behövs i god tid och oavsett var hen befinner sig. Läs vidare i rutinen.

Utbildning digitala kallelser i VAS

Inspelning från utbildningen (230509)

Presentation digitala kallelser i VAS 1177 (230503)

Frågor och svar efter utbildningen - digital kallelse, regler av-ombokning och SMS (2023-06-07)

Kallelsegruppen fattar beslut

I Region Halland finns en grupp som ansvarar för  innehåll, utformning och utveckling kallelser, bilagor (patientinformation) till kallelser och sms (Kallelsegruppen). Gruppen har mandat att ta beslut om innehåll i och utformning av kallelser, remissbekräftelser, kommunikation i bredare patientflöden, bilagor till kallelser (patientinformation) och sms oavsett digitalt system. Läs mer i rutinen.

Vad behöver inte skickas till kallelsegruppen?

Mindre justeringar och ändringar på befintliga kallelser kan göras direkt. Lägg ett ärende i Servicedesk.

Så gör du vid beställning av ny kallelse eller vid större ändringar

Var ute i god tid. Den normala handläggningstiden är omkring 4 veckor för nya kallelser och kortare tid för ändringsärenden.

  1. Läs igenom rutinen så att underlag för kallelse, bilagor till kallelser och sms som skickas in följer rutinen.
  2. Fyll i beställningsmallen. Ta hjälp av standardformuleringar som du hittar i dokumenten nedan. Lägg ärende i Servicedesk för ändringar av befintlig kallelse.
  3. Kontakta din förvaltningsrepresentant vid behov av ny typ av kallelse eller bilaga till kallelse för dialog kring vad som ska stå i beställningsunderlaget.
  4. Ärendet hanteras av kallelsegruppen när det är en ny typ av kallelse, ny bilaga eller justering standardformulering
  5. Beslutet kommuniceras till berörda förvaltningar och ärendet skickas till Servicedesk för att verkställas.

Standardformuleringar

Kallelsegruppen tar fram standardformuleringar som används i kallelser, bilagor kallelser och sms för att texterna ska vara enhetliga och användarvänliga. Här kan du läsa exempel på standardformuleringar.

Arbetsgrupp för för kallelser, bilagor till kallelser och sms

  • Charlotte Tavelin, sammankallande, kommunikationsstrateg, Regionkontoret
  • Camilla Bruhn, systemsamordnare, Regionkontoret
  • Marie Glasell, systemsamordnare tidbokning VAS och 1177.se, Regionkontoret
  • Charlotte Jerneborn, systemsamordnare, Ambulans, diagnostik och hälsa, Röntgen
  • Dagmar Arvidsson, verksamhetsutvecklare, Närsjukvården Halland
  • Helen Lindgren, digital utvecklare, Psykiatrin Halland
  • Johanna Hjelmberg, verksamhetsutvecklare, Hallands sjukhus
  • Lena-Britt Sjöholm, verksamhetsutvecklare, Ambulans, diagnostik och hälsa
  • Monica Burell, kommunikatör, Hallands sjukhus
  • Ulrika Svantesson, verksamhetsutvecklare, Folktandvården Halland

 







Senast ändrad: