Covid-19 aktuellt 11 januari

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Pandemi- och provtagningsläge under helgerna i Halland

Under helgerna ökade smittan kraftigt i hela landet och i Halland testade 3 182 personer positivt för covid-19 i Halland under vecka 52, en andel på 16,2 % positiva svar av det totala antalet provtagna.

Under vecka 1 togs ca 27.000 prover med en andel på drygt 25% positiva svar. Det är nu omikronvarianten som dominerar även i Halland. Halland har en fortsatt hög kapacitet i provtagningen och stort antal provtagna om man i jämförelse med riket. På grund av det extremt höga antalet som provtar sig, har det externa labbet svårt att hinna med. Detta innebär att svarstiden kan bli något längre än upp till de tre dagar som hittills kommunicerats. Det finns ännu ingen plan att förändra provtagningsindikationer.

Vi får ofta frågor om det går att få reda på vilken virusvariant man har. Detta är ingen information man får med sitt provsvar eftersom det inte förändrar de förhållningsregler som gäller om man är smittad av covid-19. I de fall det ändrar behandlingen, kan sjukhuspersonal ta reda på om provsvaret talar för omikron eller annan virusvariant. Fortfarande verkar omikron ge ett något mildare sjukdomsförlopp än tidigare virusvarianter och vi märker av en positiv vaccinationseffekt. Belastningen på vården ökar, men inte i takt med den höga smittspridningen. Framför allt är det sjukdom, karantän och vård av barn som främst belastar verksamheterna. Många andra virus än covid-19 innebär också sjukfrånvaro och vårdbelastning.

Glöm inte att kasta pinnen!

Mikrobiologen får fortfarande en hel del prover för covid-19 där provtagningspinnen är kvar i provröret. Gäller prover tagna både av vård, omsorg och självprovtagning. Pinnen ska alltid kastas efter genomförd provtagning. När pinnen kommer med provröret innebär det mycket extra jobb för Mikrobiologen och därmed förlängda svarstider. Eftersom det just nu är extremt många prover som genomförs behöver allt som kan göras för att förenkla och snabba flödet. Så sprid gärna informationen till provtagare att de ska kasta pinnen efter provtagning.

Vaccination mot covid-19 i skolan fortsätter

Vaccinationsarbetet löper på och det finns många lediga tider. Intresset för att ta dos 3 är något mindre än det varit för de första doserna. Även drop-in på vaccinationscentralerna i Halmstad och Varberg kommer att fortsätta.
Nu när skolorna startar efter jullovet fortsätter regionens mobila team att vaccinera mot covid-19 i de halländska skolorna. Vaccination erbjuds till personer som har fyllt 12 år eller är äldre.
De mobila teamen vaccinerar i skolorna fram till och med vecka 8, enligt den nuvarande planeringen. Barn som hunnit att fylla 12 år i år erbjuds då den första dosen, vid de tillfällen som det mobila teamet är på skolan.
Möjligheten att vaccineras på vårdcentral eller vaccinationscentral finns fortsättningsvis, då bokas tid via telefon 010-476 19 35 eller via den digitala bokningen om barnet har ett fullvärdigt Bank-ID, det räcker alltså inte med bankens egna säkerhets-ID, som används för exempelvis Swish.
Planering pågår för hur vaccination av de barn som fyller 12 år under året ska fortlöpa. Information kommer inom kort.

Nya besked från nationella myndigheter

Under en presskonferens med bland andra regeringsföreträdare och Folkhälsomyndigheten igår, skärptes rekommendationerna ytterligare och det finns nu nya bestämmelser kring antal deltagare vid evenemang och aktiviteter. Beskedet var framförallt i korthet att den som har möjlighet ska vaccinera sig, att vi inte ska träffas för många inomhus samt att alla som kan ska arbeta hemifrån. Vaccinationsarbetet är högt prioriterat och bland annat konstaterade man att antalet intensivvårdade per 100 000 invånare är tolv gånger högre bland ovaccinerade än bland vaccinerade personer.
Läs mer om de nya åtgärder som införs på Folkhälsomyndighetens webbplats.

Publicerad: 2022-01-11