Direkt till innehållet

Ny reservkortshantering

Den 13 februari 2017 trädde en ny reservkortshantering i kraft. Den innebär att vi, efter att ha hämtat ett reservkort på någon av utlämningsplatserna nedan, använder en reservkortsapplikation där två kollegor (en kollega för privata vg och kommuner) intygar identiteten på personen som ska ha ett reservkort och SITHS kortkontor. Därefter kan SITHS-kortkontor aktivera kortet och publicera certifikatet.

  1. Hämta ett reservkort på någon av utlämningsplatserna
  2. Ta hjälp av två kollegor (en kollega för privata vg och kommunerna) på din arbetsplats som med hjälp av sina SITHS-kort kan intyga din identitet.
  3. Starta och gå igenom reservkortsapplikationen tillsammans med kollegorna
  4. Meddelande om reservkortet skickas automatiskt till SITHS-adminstatören som aktiverar det och publicerar vårt certifikat
  5. Skriv ut, signera och skicka in kvittensen som skapas av reservkortsapplikationen till SITHS-kontoret
  6. Du får ett mail om att certifikatet är publicerat och en länk som tar dig till en sida där du kan ladda ner det till reservkortet.
  7. Kortet är klart att användas.

Personer som har skyddad identitet eller saknar svenskt personnummer kan inte få ett reservkort denna vägen utan måste fortfarande ta sig till SITHS-kontoret utan måste fortfarande ta sig till SITHS-kontoret. Tjänster som ligger på ett ordinarie SITHS-kort som passage, flex, betalning i matsal och parkering inte följer med på reservkort som utfärdats på detta sätt.

Senast ändrad: