Covid-19 aktuellt 14 februari

– Fjärde dos rekommenderas till vissa grupper
– Drop-in nu på samtliga vaccinationscentraler

Fjärde dos rekommenderas till vissa grupper
Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu en fjärde dos vaccin, som en andra påfyllnadsdos, mot covid-19 för personer som är 80 år eller äldre. Rekommendationen gäller även dem som har hemtjänst eller hemsjukvård samt personer som bor på särskilt boende för äldre.

Den fjärde dosen bör ges tidigast fyra månader efter den tredje, enligt rekommendationen från Folkhälsomyndigheten. Anledningen till att vissa grupper nu rekommenderas en fjärde dos, som andra påfyllnadsdos, är den fortsatt höga smittspridningen där man ser en ökning nationellt av smitta på bland annat särskilt boende och hos grupper som har ökad risk för svår sjukdom.

I Halland kommer bokning och vaccination med fjärde dos att vara möjligt från onsdag den 16 februari.
Det finns en fortsatt hög tillgänglighet i vaccinationsinsatsen och en väl fungerande organisation. Sedan tidigare finns upparbetade rutiner och en samverkan med kommunerna för att erbjuda vaccination inom hemsjukvård och särskilt boende. För övriga i de rekommenderade grupperna erbjuds vaccination på vaccinationscentraler men också på vårdcentraler.

Ett informationsbrev kommer att skickas ut till dem som rekommenderas fjärde dos.
Bokning görs digitalt på 1177.se/Halland eller via vaccinationsbokningen på telefon: 010-476 19 35, från onsdag den 16/2. Vaccination med fjärde dos kommer även att vara möjligt genom drop-in på länets fyra vaccinationscentraler med varierande öppettider.

Fjärde dos rekommenderas nu för:
• Personer som är 80 år och äldre (födda 1942 eller tidigare)
• Personer som bor på särskilt boende för äldre (SÄBO)
• Personer med hemtjänst eller hemsjukvård

Drop-in nu på samtliga vaccinationscentraler
I helgen som gick öppnade vaccinationscentralen i Kungsbacka drop-in för vaccination mot covid-19. Imorgon tisdag öppnar även Falkenbergs vaccinationscentral upp för drop-in. Detta innebär att samtliga vaccinationscentraler i Halland nu erbjuder drop-in under utvalda tider och dagar. Från onsdagen den 16 februari är det möjligt att vaccinera sig med dos 4 även via drop-in.
Här finns information om drop-in på länets vaccinationscentraler

Publicerad: 2022-02-14