Covid-19 aktuellt 16 september

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Besked idag att barn från 12 år erbjuds vaccin

Under en presskonferens med regeringsföreträdare och Folkhälsomyndigheten idag, gavs beskedet att även barn från 12 år kommer rekommenderas vaccin mot covid-19. Beslutet föranleddes av att man nu gjort en samlad och grundlig bedömning där fördelarna för barn att vaccinera sig överväger nackdelarna. Region Halland har god beredskap för att genomföra även denna insats och ett gott samarbete med skolornas huvudmän. Vaccinationerna ska starta under november och nu påbörjas planering för insatsen. Vi återkommer med mer information när vi kan beskriva hur vaccinationen praktiskt kommer att gå till.

Ny riktlinje om besök och gruppverksamhet i vården på gång

Den 27 september införs ny vägledning för vad som gäller närstående som vill besöka eller följa med en anhörig som är patient. Vägledningen omfattar både slutenvård och öppenvårdsmottagning.
När vaccinationsinsatsen kommit så långt att drygt 85 % av invånarna vaccinerats med två doser, påverkar pandemin på ett annat sätt än före vaccinationerna.

Det innebär att personer med stor risk för allvarlig covid-19 främst finns i vissa särskilda miljöer inom vården. Det handlar främst om situationer där mycket sköra patienter vårdas och särskilt de med nedsatt immunförsvar som inte får effekt av vaccinationen. Därför kan vården nu ställa om till ett läge där närstående i de flesta andra situationer kan beredas möjlighet att delta.

Som vägledning för verksamheterna, har en ny vårdriktlinje tagits fram gemensamt mellan förvaltningarna med stöd av Vårdhygien, Smittskydd och regional chefläkare. Vårdriktlinjen innebär fortfarande begränsningar för att skydda mot smitta och ger också möjlighet till lokala anpassningar. Exempelvis finns rekommendationer om hur många besökande och medföljande som är lämpliga och andra förutsättningar som är nödvändiga för att genomföra besök på ett säkert vis.

Nya affischer tas fram och information på 1177.se, formuleringar i kallelsebilagor mm justeras så att budskap och signaler till patienter och besökare stämmer med den nya situationen.
Material förmedlas via förvaltningarnas kommunikationsfunktioner och kommer att vara tillgängligt på Vårdgivarwebben.
Det är viktigt att alla verksamheter granskar vilken information man förmedlar i anslag, utskick eller på andra sätt och tar bort sådant som är inaktuellt.

Nya allmänna rekommendationer för fullvaccinerade

Folkhälsomyndigheten har meddelat lättnader i rekommendationer om att hålla avstånd för de som är fullvaccinerade. De som inte är vaccinerade ska fortsätta att hålla avstånd och vara särskilt försiktiga i sina kontakter med de över 70 år och övriga riskgrupper, inte gå på stora evenemang och undvika trängsel. För de som är vaccinerade med två doser tas rekommendationen om att hålla avstånd bort. Förändringarna införs den 29 september. Även fortsatt kommer det gälla både för ovaccinerade och vaccinerade att man ska stanna hemma vid sjukdomssymtom och att man bokar tid för provtagning.
Arbete pågår nationellt med vad detta innebär för vårdverksamheterna och vi återkommer med information när det finns besked.

Publicerad: 2021-09-16