Covid-19 aktuellt 22 februari

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Tillfrisknandebevis – så går det till

För att kunna resa kan de som haft covid-19 nyligen behöva ett tillfrisknandebevis. En anledning kan vara risken för kvarstående positivt provsvar trots att man blivit frisk. Utan tillfrisknandebevis kommer då inte personen komma in i det land som kräver negativt PCR vid inresa.
För att en person ska kunna få ett tillfrisknandebevis så krävs

– ett PCR-test som tagits av vårdpersonal

– att det gått minst 11 dagar sedan det positiva provsvaret var klart

– provet får inte vara äldre än 6 månader

Om de villkoren är uppfyllda ansöker invånaren om tillfrisknandebevis via 1177.se/Halland och länk till en e-tjänst där (obs! Inte 1177 Vårdguidens e-tjänster). Vårdnadshavare kan söka intyg för barn via sin egen inloggning.
Rutinen och avgifterna kring provtagning uppdateras i ledningssystemet inom kort.

För vårdcentralerna gäller följande:

Vårdcentralen kan i mån av tid (räknas som hälsovård) utföra provtagning för tillfrisknandebevis. Om provtagning inte är möjlig just nu så guidas invånaren att höra vidare med annan vårdcentral inom Vårdval Halland.

Provet läggs upp som provtagning på vårdcentralen (ej PANLÄK)

Vårdcentralen ansvarar för att meddela provsvar till invånaren och förhållningsregler – ytterligare smittspårning krävs endast om personen arbetar eller är brukare inom vård eller omsorg.

Kostnaden som tas ut av invånaren är för provtagning + analys=1263 kr inkl moms.

Självprovtagning covid-19:

Inga lådor på sjukhusen i Halmstad och Varberg, helglåda vid kvälls-och helgmottagning

Från 28 februari tas självprovtagningens lådor bort utanför Hallands sjukhus Halmstad och Varberg. De som ska lämna in prov hänvisas till vårdcentralerna på vardagar. Från första helgen i mars kommer inlämning av prov på helger finnas på Vårdcentralen Nyhem i Halmstad och på Vårdcentralen Västra Vall i Varberg istället för på sjukhuset. Hämtning av självtest covid-19 (PCR) finns som tidigare vardagar på den bemannande självprovtagningsplatsen i varje kommun.

Möjligheten finns också kvar att beställa självtest covid-19 till sin personal inom vård och äldreomsorg så att de kan ha ett test hemma att använda när de får symtom. På samma sätt kan Kvinnohälsovården och andra mottagningar som har patienter som rekommenderas provtagning vid symtom beställa och dela ut självtest covid-19 till dem. Beställningen görs i systemet Websesam på artikelnummer 611343 Självtest covid-19 (PCR) Mobilt-BankID.

Publicerad: 2022-02-22