Covid-19 aktuellt 22 november

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Aktuellt inom vaccinationsinsatsen mot covid-19

Region Halland följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer när det gäller prioritetsordning för vaccination mot covid-19. Det övergripande målet med vaccinationerna är att förhindra svår sjukdom och död vilket är styrande i prioriteringen. Precis som tidigare i vaccinationsinsatsen har därför de som är äldst vaccinerats först eftersom äldre personer har störst risk för att bli allvarligt sjuka i covid-19.

Vi har haft en insats inom särskilt boende för äldre som nu är avslutad vilket gör att vi nu fokuserar på övriga grupper parallellt där vi arbetar med vaccination i skolorna samtidigt som vi efterhand har släppt på fler grupper för bokning av vaccination med en tredje dos. Utifrån Folkhälsomyndighetens senaste besked har vi under den senaste tiden fokuserat på att planera för att skala upp vaccinationstakten ytterligare i Halland, bland annat genom att återstarta vaccinationscentraler och rekrytera vaccinatörer.

För personer över 80 år och äldre har nu 64% (källa Folkhälsomyndigheten) fått sin tredje dos, vilket är ett bra resultat jämfört med riket. Hittills har vi vaccinerat 23 % av barn 12-15 år, enligt vår egen statistik, och den siffran förändras varje dag nu när skolvaccinationen pågår. Vi ser över möjligheten att erbjuda vaccination även på vaccinationscentraler för gruppen 12-15 år längre fram och har som målsättning att erbjuda merparten av barn 12-15 år en första dos vaccin innan årsskiftet.

Imorgon öppnar bokningen av dos 3 för 65- och 66-åringar

Imorgon, tisdagen den 23/11, öppnar bokningen av tredje dos för personer födda 1955 och 1956. Detta innebär, tillsammans med tidigare bokningssläpp, att personer födda 1956 eller tidigare samt personer som har hemtjänst eller hemsjukvård kan boka tid för dos 3.
För personer 65 år eller äldre ska det gå minst 5 månader mellan dos 2 och dos 3. För de som är yngre än 65 år ges dos 3 tidigast 6 månader efter dos 2.

Vaccinationscentralen i Kungsbacka öppnar vecka 49

Inom kort öppnar vaccinationscentralen på Elektronen i Kungsbacka. Falkenbergs vaccinationscentral öppnar på lördag den 27 november. Både på vaccinationscentralen i Falkenberg och i Kungsbacka går det redan nu att boka tid. Planering för öppnande av vaccinationscentraler i Halmstad och Varberg pågår. I dagsläget erbjuds 12-15-åringar vaccination i skolorna, lite längre fram kommer de också att kunna vaccineras på vaccinationscentralerna.

Fler än 900 vaccinerade hittills på vaccinationsbussen

Under åtta stopp med vaccinationsbussen har drygt 900 hallänningar fått vaccination mot covid-19. Nu senast var bussen i Hylte kommun där över 300 personer vaccinerades på fyra orter, varav knappt 1/3 med dos 1.

Kommande stopp:

Vessigebro
Plats: Vessigebroskolan
Tid: Onsdagen den 24 november klockan 15-19

Hishult
Plats: Hishultsskolan
Tid: Torsdagen den 25 november klockan 15-18

Falkenberg
Plats: Rörbecksplatsen
Tid: Fredagen den 26 november klockan 9-16

Fler platser och tider kommer allt eftersom vaccinationsbussens fortsatta rutt planeras och den går att följa här

Publicerad: 2021-11-22