Elektronisk förskrivning huvudregel från och med 10/5

Läkemedelsverkets föreskrift som anger elektronisk förskrivning som huvudregel träder i kraft 10 maj 2022.

Avsikten med regeländringen är för att öka patientsäkerheten, bland annat genom att så mycket information som möjligt om en patients förskrivna och uthämtade läkemedel finns samlad i Nationella läkemedelslistan (NLL).

Fritidsförskrivning

Elektronisk förskrivning som huvudregel kommer även att omfatta förskrivning utanför ordinarie arbetstid (så kallad fritidsförskrivning).

Anställda inom Region Halland eller i verksamhet som har vårdavtal med regionen ska göra eventuell fritidsförskrivning i arbetsplatsens ordinationssystem (utanför arbetstid) för att säkerställa korrekt journalföring och en patientsäker läkemedelsförskrivning. Webblösningar och appar för smartphones bör undvikas eftersom dessa i nuläget inte är kopplade till Region Hallands journalföring och information kring de läkemedel som förskrivs via fritidsförskrivning skulle då saknas i patientens journal.

Undantag från elektronisk förskrivning som huvudregel

Vid följande tillfällen kan undantag göras från kravet på elektronisk förskrivning:

• Teknisk störning vid förskrivningstillfället som förhindrar elektronisk förskrivning, ex. störningar i journalsystemet eller förlorad kontakt med E-hälsomyndigheten.
  • Receptet avser läkemedel som ska kunna hämtas ut av patienten i annat land inom EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområde; i dagsläget EU:s medlemsländer, Norge, Island och Lichtenstein), ex. vid utlandsboende eller längre resa.
  • Förskrivaren bedömer att patienten har särskilda skyddsbehov som tillgodoses bättre genom förskrivning på receptblankett, ex. patienter som lever i relationer med hot eller våld. Sveriges regioner och SKR arbetar med att ta fram en vägledning till vårdgivare om hur förskrivning till dessa patientgrupper ska göras på ett sätt som tar hänsyn till det särskilda behovet av skydd.
  • Om annat särskilt skäl föreligger. Observera att avsaknad av ett elektroniskt system för förskrivning inte är ett giltigt skäl.

Enbart recept på läkemedel till människor omfattas av krav på elektronisk förskrivning. Följande typer av förskrivningar kan även fortsättningsvis ske på avsedda blanketter, men elektronisk förskrivning rekommenderas om möjligt:

• Livsmedelsanvisningar till barn
  • Förskrivning av förbrukningsartiklar/hjälpmedel
  • Fysisk aktivitet på recept (FaR)
  • Förskrivning av spolvätskor
  • Recept till djur

För mer information

Läkemedelsverket: Ändringar i regelverk 2021–2022

Läkemedelsverkets föreskrifter (HSLF:FS 2021:75) om förordnande och utlämnande av läkemedel och teknisk sprit

E-hälsomyndigheten: Allt om Nationella läkemedelslistan

Sidan Receptblanketter och e-recept på Region Hallands Vårdgivarwebb

Regional rutin Receptblanketter och e-recept, beställning och hantering