Direkt till innehållet

Förberedelser inför ändrad tidsgräns för av- och ombokning och dubbel avgift för uteblivet besök från 1 maj

​Från den 1 maj måste besök i vården av- eller ombokas minst 24 timmar i förväg. Den som av- eller ombokar för sent får betala samma patientavgift som en vuxen patient betalar. Patienter som uteblir och inte kommer till sitt bokade besök får betala dubbel patientavgift. Det gäller också för de som är under 20 år, de som fyllt 85 år och de som har frikort. Detta kan som mest bli 600 kronor i de fall man uteblir från operation eller bokad tid till läkare inom specialistvården.

Undantagna verksamheter är BVC, ungdomsmottagningen, besök för gravida i Kvinnohälsovården, gynekologisk cellprovtagning, mammografi, annan screening samt blodcentralerna.

Regionfullmäktige fattade beslutet om nya regler för uteblivna och sent om- och avbokade besök den 22 juni 2022. Beslutet gäller från 1 maj 2023 och omfattar vården inom Region Halland samt alla privata vårdgivare som har vårdavtal eller motsvarande med Region Halland.

Stöd till invånaren digitalt och via telefon ska finnas på plats

Samtliga verksamheter, inklusive de som är undantagna, ska erbjuda stöd till invånare och patient som underlättar för dem att komma ihåg sin tid eller ändra den i god tid innan besöket.

Stödet som ska erbjudas invånaren/patienten av all vård och säkerställas att det är på plats senast den 15 april är:

  • sms-påminnelse inför bokad tid – även digitala besök
  • att invånaren kan se, avboka och omboka sin tid själv digitalt via 1177.se
  • dessutom ska samtliga erbjuda avbokning via TeleQ eller motsvarande dygnet runt.
  • Webbkallelse ska alltid väljas för alla tider som bokas i VAS och andra system som har motsvarande funktionalitet. Då får invånaren den informationen hen behöver digitalt och inte bara den bokade tiden.
  • Digital tjänst via 1177.se för att kunna ställa frågor och invända mot faktura finns redan på plats.

Information om avgift ges vid bokning

Patienter ska vid tidsbokning informeras om att ombokning och avbokning av tid behöver ske minst 24 timmar innan, annars får de betala en avgift.

Informationen bör ske skriftligt på kallelser och tidsbokning via 1177.se, ges muntligt vid bokning via telefon och med exempelvis stöd som informationskort när bokningen sker under ett besök på mottagning.

Stöd till vårdverksamheten samt andra stödfunktioner

Följande delar kommer att finnas på plats som stöd till vården successivt under våren inför 1 maj:

  • Bilaga kallelse – att skicka med alla bokningar som görs från nu för tider som bokas för besök och andra kontakter den 1 maj och framåt. Gäller även röntgen och andra besök som inte bokas i VAS.
  • BO-rapport VASTID009 – finns redan nu och visar när tider ombokats och avbokats av invånaren via 1177.se
  • Checklista för hanteringen av sena av- och ombokningar samt uteblivet besök
  • Uppdaterade affischer med patientavgifter
  • Budskap och guidning till GAS vid invändningar av faktura
  • Information för mottagningarnas hemsidor på 1177.se
  • Justeringar med gemensamma formuleringar i villkorstexterna på avboka/omboka tid samt boka tid i 1177 e-tjänster (påbörjas strax innan 1 maj och sker löpande av IT)
  • Justeringar i befintliga kallelser (påbörjas strax innan 1 maj och sker löpande).

Förändringen kommer även kommuniceras externt med början under mars månad. Då kommer även möjligheterna att få sms-påminnelse och att invånaren kan se, avboka och omboka sin tid via 1177.se och telefon dygnet runt att kommuniceras.

Bakgrund

2022 hade Region Halland 61 797 registrerade uteblivna besök, röntgen, folktandvård och privata vårdcentraler inte inkluderade.

För att vårdens resurser ska räcka till så många patienter som möjligt och för att minimera outnyttjad patenttid på Region Hallands mottagningar, genomfördes en bred översyn av regelverket för patientavgifter vid uteblivna besök och sena av- och ombokningar. Det tidigare regelverket var otydligt och har tolkats olika vilket har medfört ojämlik hantering kring avgift för uteblivet besök och sena om- och avbokningar inom vården i Halland.

Uppdraget att invånaren ska kunna se sina bokade tider, avboka och omboka tid dygnet runt via 1177.se har funnits sedan cirka 2015. Webbtidbokning kopplat till Vas infördes i all verksamhet från 2016–2019. Ingår i uppdraget Digitalt utbud.

Publicerad: 2023-02-22

Senast ändrad: