Inbjudan danstävling

Vårdhygien bjuder in till en dansutmaning för att uppmärksamma handhygienens dag den 5 maj.

Den 5 maj inträffar den årliga internationella kampanjen Rena händer räddar liv som lanserades av WHO 2009. Genom god följsamhet till basala hygienrutiner och i synnerhet god handhygien kan man rädda liv. God handhygien bryter effektivt den vanligaste smittvägen i vården, kontaktsmitta.

I år är temat Accelerate Action Together. Med gemensamma krafter kan vi accelerera åtgärder för att förebygga infektioner och antimikrobiell resistens inom vård och omsorg och bygga en kultur där förbättrad handhygien ges hög prioritet. Alla har vi en viktig roll i detta arbete.

Därför bjuder vi på Vårdhygien in till en dansutmaning och tävling i år för att uppmärksamma handhygienens dag den 5 maj.

Varmt välkommen att skicka in ditt/ert bidrag. Våga vara roliga, knasiga och tänka utanför boxen!

Tävlingsregler

1. Ladda ner ljudfilen genom att klicka här. Det är inte tillåtet att använda annan musik/ljud.
  2. Filma er själva när ni utför egen valfri dans till ljudfilen ovan.
  3. Maila bidraget till vardhygien.halland@regionhalland.se senast 28 april.Tips: Om filen är för stor för att maila från mobilen eller Outlook rekommenderar vi att använda Wetransfer. Gå till www.wetransfer.com (ingen registrering behövs, klicka på ”I just want to send files eller Skicka en fil). Ladda upp filen och skicka till mailadressen ovan, glöm inte att verifiera sändningen med koden som skickas till din e-post.

Vinnarna utses av representanter från Vårdhygien och presenteras på Intranätet den 5 maj. Vinnande enhet belönas med tårta samma dag.

OBS: Alla som deltar i filmerna behöver ge sitt samtycke till att vara med. Vinnarbidragen kommer visas på Region Hallands Intranät och kan komma att visas i fler av Region Hallands kanaler. Vinnarna behöver därför skriva under ett skriftligt samtycke inför publicering.

Några goda råd

• Tänk på sekretessen så ingen patient eller annat känsligt material syns i bild när ni filmar.
  • Filma gärna med en mobilkamera.
  • Filma gärna i liggande format 16:9.
  • Spela upp ljudslingan på en högtalare samtidigt som ni utför dansen.
  • För den som är van att redigera film i sin mobil går det bra att lägga på ljudslingan i efterhand (dock inget krav).
  • Använd gärna stativ/ställ upp kameran mot något så blir filmen inte skakig.

Inspiration

Klicka här för att se ett exempel på dans från oss på Vårdhygien (vi är inte med i tävlingen).

Publicerad: 2023-03-28